tisdag 6 oktober 2020

Jesu seger 16, Det är Jesu Ande som ska genomföra segern

 

Jesu seger 16,
Det är Jesu Ande som ska genomföra segern
 

Vi ser här i Upp 19:17 – 18 att det är fåglarna som ska komma och genomföra slutskedet. Och Fåglar är en bild på Ande i Bibeln. Och vi ser att det är en Ängel i Solen som säger det. Solen är ju en symbol på Jesus och det är i hans namn som Den Helige Anden ska komma och genomföra slutskedet.
 
Det är alltså en Andlig kamp som Jesus kommer att vinna.
 
Upp 19:17. Och jag ser en ängel [budbärare] som står i [vid] solen och som ropar med väldig röst och säger till alla fåglar som flyger på himmelens höjd: Kom hit och samla er till den store Gudens festmåltid.
Upp 19:18. För att äta [inta] kungars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och officerares kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och mäktigas kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och hästars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och de som är placerade under dem, och alla fria och trälar [tjänare] och små och storas kroppar [köttsliga och mänskliga natur].
 
Vi ser att det är fåglarna på Himmelens höjd. Alltså högt upp, nära Gud och det är alltså Jesu Ande, Den Helige Ande som verkar. Och vad som ska åstadkommas är att alla, ska bli intagna av den Helige Ande. Komma in i den Helige Andes sfär, och bli en del av det Jesus vill. Bli en del av hans skapelse av människan till en som är lika honom.
 
Vi ser hur det i Upp 19:18 räknas upp allt från Konungar och ner till trälar. Det är en total Ande uppfyllelse där alla är inkluderade.
 
Och det är det här vi kan se i vår värld idag, hur Den Helige Ande breder ut sig över hela Jorden på ett sätt som vi inte sett förut.
 
Vi kan läsa om det här också i Hes 39.
Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
 
Här ser vi samma sak som vi läste i upp 19:17 – 18 och här ser vi att det just är Jesus som kallar på fåglarna, alltså den Helige Ande. I Upp läste vi ju om Solen som en symbol för Jesus, men här står det ordagrant, visserligen i gamla testamentets form YHWH men enligt Jesus själv så är han just YHWH.
 
Och vi ser att förutom fåglarna, alltså den Helige Ande så talas det om Markens djur. Marken står för Israel och djur är Israels folk innan det mött Jesus och fått hans frälsning och blivit människor i den mening som vi möter i 1 Mos 1 och 2. Vi ser hur Markens djur ska samla sig till Guds måltid. Och det är det vi ser idag när Israels folk samlar sig. Och det ska de alltså göra innan de till fullo erkänt och tagit emot Jesus.
 
Här ser vi just det här att först ska Israel samla sig (Hes 39:17I och förs därefter ska de (Hes 39:22) erkänna att Jesus är Guds son. Alltså ta emot honom och få hans fulla försoning.
 
Det är den här tiden vi ser idag och som delvis ligger framför oss. Alltså när Den Helige Ande ska uppfylla alla och Israel ska ta emot Jesus som sin frälsare och Guds son.
 
Karl Håkan
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar