lördag 17 oktober 2020

Jesu seger 28, 1000 års riket och Hes 39

 

Jesu seger 28,
1000 års riket och Hes 39
 
Låt oss nu också titta i Hes 39 och vad det Bibelstället säger om det som ska hända efter Jesu seger. Och här får vi se det ur Israels synvinkel.
 
Själva Jesu seger kan vi läsa om i Hes 39:19 - 20 där vi har segerfesten. Alla Jesu motståndare blir där besegrade och fyllda med Jesu Ande. Och i Hes 39:21 kan vi läsa om hur Hedningarna blir frälsta. Och i vers 22 ser vi hur också Israel blir frälst och erkänner Jesus som Guds son.
 
Och i fortsättningen kan vi läsa hur Israel får förlåtelse och sitt land, Israels land där de får leva för alla framtid.
 
Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
 
Här i Hes 39:17 – 18 får vi möte samma sak som i Upp 19:17 – 18, alltså att Fåglarna samlar sig. Alltså en symbol för att det är Guds Ande som ger segern men här i Hesekiel har vi förutom fåglarna, också markens djur, vilket är en symbol på Israels folk innan de blivit fyllda med Guds Ande och helt blivit som Gud vill ha dem. Som vi set så har Gud varit med Israel och gett seger i alla de krig de tvingats utkämpa för sitt land.
 
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].
 
Och Segerfesten kan vi läsa om i Hes 39:19 – 20, Och det är intressant att läsa i Hes 39:19 att allt det här beror på Jesu offer. Att han har segrat på Golgata och kan nu alltså totalt segra över alla dessa krafter som går emot Israel och Jesus.
 
Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
 
Och i Hes 39:21 – 22 läser vi att precis som Paulus skriver kommer först Hedningarna bli frälsta och sedan ska Israel förstå att Jesus är Messias, Guds son.
 
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
 
Och sedan i Hes 39:23 – 26 kan vi läsa om Hur Israel erkänner sitt svek mot Jesus och att det var orsaken till fördrivningen. Men också hur de nu får förlåtelse, därför att Guds namn inte ska bli nersvärtat, Han har ju lovat landet till Israel och då håller han det.
 
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
 
Och i Hes 39:26 – 28 kan vi läsa hur Israel återvänder från förskingringen till Israels land, det vi nu ser och som kommer att fortsätta ett tag till. För som vi kan läsa i Hes 39:28 så ska Israel vara i sitt land. Det är Guds tanke och de kommer att få vara där och i alla framtid.
 
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].
 
Och inte bara det utan Gud kommer att välsigna dem. Han kommer inte mera att dölja sig för dem utan i stället utgjuta sin Ande över dem.
 
Så vi ser alltså att parallellt med 1000 års riket och Festen etc. så kommer Israel att få sitt land helt och hållet och förlåtelse och Ande och välsignelse.
 
Och så brukar det vara i Bibeln nu på slutet, att det finns en välsignelse för Israel och en annan för oss Hedningar och de ligger ofta parallellt i tiden.
 
Karl Håkan
 

 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar