tisdag 13 oktober 2020

Jesu seger 24, Laodicea leder hän till 1000 års riket

 

Jesu seger 24,
Laodicea leder hän till 1000 års riket


 
Ytterligare ett Bibelställe där vi kan hitta en anknytning till 1000 års riket är Profetian om Laodicea. Laodicea är ju den sista av de 7 församlingarna i Upp 2 – 3. Och därmed den församling som leder in i 1000 år riket.
 
Och när vi läser Upp 20:4 tillsammans med Upp 3:20 ser vi att de hänger ihop.
 
Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.
 
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
 
Båda de här ställena talas det om att sitta på tronen, troner, tillsammans med Jesus. Och när vi läser avslutningen av de andra församlingarna, så finns det ingen som på det här viset pekar rakt in i 1000 års riket. Och därmed kan vi alltså konstatera att det är när Laodicea råder som 1000 års riket kommer.
 
Och idag är vi där. Vi har idag de förhållanden som ska råda i Laodicea. Laodicea gäller idag, det är Demokrati och kompromiss i hela vårt samhälle. Det är kompromisser som gäller i alla lägen. Det är därför som det står att den är ljum. Det är vare sig det ena heller det andra. Allt ska lösas med kompromisser. Och det gillar alltså inte Jesus. För honom finns värden som inte får ruckas.
 
Karl Håkan
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar