onsdag 28 oktober 2020

Jesu seger 39, De 2 benen, Lagen och Nåden

 

Jesu seger 39,
De 2 benen, Lagen och Nåden

 

 
I Kristendomen finns det två ben. Det är två fundamentala sanningar som gäller. Vi möter dem här i Upp 20 där det först står att vi ska dömas efter våra gärningar och sedan står att de som inte finns i livets bok de kastas i elds sjön.
 
Det finns alltså både Gärningar och Nåd. Både Lagen och Tron på Jesu försoning.
 
Som Kristen är man alltså inte befriad från att göra det Gud vill. Men faller man finns det nåd. Och Gud är också den som genom sin helige Ande hjälper oss att bli som han vill.
 
Upp 20:12. Och jag ser de döda, små och stora, ställda inför Gud, och böcker öppnas och ytterligare en bok, det är livets, och de döda döms utifrån det som skrivits i böckerna, enligt deras gärningar.
Upp 20:15. Och om någon inte finns skriven i livets bok, slängs han i elds sjön.
 
Här har vi texten i Upp 20 ovan och där ser vi att vi döms efter våra gärningar men att straffet är försonat om vi lever i Jesus.
 
Redan i Bibelns första vers möter vi samma sak men med lite andra ord och vi ser det här i den alternativa översättningen.
 
1 Mos 1:1 < Trad: > I början skapade Gud himmelen och jorden.
| < Alt: > Genom den förstfödde skapar Gud det väldiga namnet och den fasta grunden.
 
Den förstfödde i den alternativa översättningen är Jesus. Guds förstfödde son. Och vi ser att genom honom skapade Gud det väldiga namnet och den fasta grunden. Det väldiga namnet är ju Jesus, Det är i honom vi har försoning och förlåtelse för våra synder. Och den fasta Grunden det är Lagen. När man följer lagen. De ord som Jesus gav oss då har man en fast grund i tillvaron.
 
Här möter vi alltså de här två begreppen igen. Samma som i Upp 20 gärningarna alltså lagen och Livets bok alltså nåden.
 
Och vi kan gå vidare och läsa i Upp 14 och där har vi det åter igen.
 
Upp 14:12. Här gäller de heligas trofasthet [uthållighet], så att man håller [bevarar] Guds befallningar [bud, ålägganden] och Jesu tron [tilliten till Jesus].
 
Här ser vi hur Jesus vill att vi ska tänka när vi tittar på TV och surfar på internet. Det vi ska ha med oss det är Guds lag, Guds bud, Och alltså också Nåden, här beskriven som Jesus tron.
 
Det man ser på TV och Internet det ska vara de saker som bejakar Guds Bud och där Jesus förhärligas. Program som går ut på att bryta mot Guds bud och att göra ner Jesus och tron på hans nåd ska vi inte se.
 
Det finns Kristna idag som inte förstår det här med de två benen som Kristendomen står på utan tror att allt ihop bara är nåd. Och visst nåden finns där alltid och är fundamental i den Kristna tron. Men utan det andra benet haltar vår kristna tro.
 
Och vi kan ju också ta upp Jakobs slående uttalande: Visa mig din tro utan gärningar så skall också jag utifrån mina gärningar, visa dig min tro
 
Jak 2:18.  Men någon kommer att säga: Du har tro. Jag har också gärningar. Visa mig din tro utifrån dina gärningar [(annan grundtext:) utan gärningar], så skall också jag utifrån mina gärningar, visa dig min tro. 
 
Så är det alltså:
 
Lag utan Nåd fungerar inte.
 
Inte heller en Laglös Nåd.
 
Men med båda tillsammans fungerar vår tro.
 
Jer 31:33.  För detta är förbundet som jag sluter med Israels folk [hus], i kommande dagar, säger Jesus [Jashve]. Jag läger min lag [vägledning] i deras inre och jag skriver den i deras hjärta, och jag skall bli deras Gud och de skall bli mitt folk.
 
Och det här gäller inte bara Israels folk utan också oss. Det är Jesus och hans lag som vi ska ha i våra hjärtan. Det är så Gud vill ha det. Då blir det naturligt att göra Guds vilja och leva i Jesu nåd.
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar