torsdag 15 oktober 2020

Jesu seger 26, Tusenårsriket sammanfaller med Bröllopet och Festen

 
Jesu seger 26,
Tusenårsriket sammanfaller med Bröllopet och Festen


 
Samtidigt som vi kan läsa att när Jesus har segrat kommer1000 års riket. Så kan vi läsa på andra ställen att Jesu seger följs av Bröllopet och Festmåltiden.
 
I Upp 20:4 kan vi läsa om 1000 årsriket och ser att det kommer efter Jesu seger.
 
Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.
 
Och läser vi i Brevet till Laodicea som ju var den sista församlingen så ser vi att Jesus inbjuder dem till att äta middag, festmåltid med honom.
 
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
 
Och när vi lästa Upp 19:5 - 9 kunde vi notera att där gjorde sig Jesu brud i ordning och de var saliga som fick vara med på den stundande festmåltiden.
 
Upp 19:5. Och en röst går ut från tronen som säger: Prisa vår Gud alla hans tjänare och de som ivrar för [fruktar] honom, de små och de stora.
Upp 19:6. Och jag hör som ljudet av en stor folkskara och som ljudet av mycket [många] vatten och som ljudet av en mäktig Åska, som säger: Halleluja, Jesus [Herren] Gud den allsmäktige regerar.
Upp 19:7. Jubla och lovprisa och ge ära till honom, för lammets bröllop kommer och hans brud [kvinna] gör sig i ordning.
Upp 19:8. Och hon får klä sig i fint linne, rent och skinande, för det finna linnet är de frikännande domarna för de heliga.
Upp 19:9. Och han säger till mig: Skriv, välsignade är de som är kallade till lammets bröllops middag. Och han säger till mig: Dessa ord är Guds sanna ord.
 
När vi läser de här orden tillsammans ser vi alltså att 1000 års riket sammanfaller med bröllopsmåltiden. Jesu seger följs av Bröllopet och därmed av bröllopsmåltiden.
 
Det finns olika tolkningar på vem som är Bruden. Och den enklaste och rakaste är att det är Israels folk som upprättas av Jesus och tar emot honom som sin frälsare. Och då får vi andra vara med på detta fantastiska bröllop och den här festen som kommer att vara i 1000 år. Ja för evigt.
 
Och man kan också se det som att vi alla, som tror på Jesus, är Bruden, att vi alla får vara med och förenas med Jesus. Så att det ord som vi läst i 1 Mos 1, där Gud skapar människan till sin likhet, äntligen blir uppfyllt. Där vi alltså tillsammans med Jesus blir en del av Gud, genom hans nåd.
 
Karl Håkan
 

 
 

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar