lördag 24 oktober 2020

Jesu seger 35, Domen

 

Jesu seger 35,
Domen

 
När Satan är besegrad och borta kommer domen. Satan är ju anklagaren som anklagar oss inför Gud, och först när han är borta kan den rättvisa domen hållas.
 
Och det är Gud som håller den, Jesus som är får Herre. Det är en total makt som inget kan stå emot. Och det är vår Jesus, vår kompis och vår Bror.
 
Upp 20:11. Och jag ser en väldig skinande [vit] tron och han sitter på den. Jorden och himlen flyr bort från hans ansikte, och ingen plats finns för dem.
Upp 20:12. Och jag ser de döda, små och stora, ställda inför Gud, och böcker öppnas och ytterligare en bok, det är livets, och de döda döms utifrån det som skrivits i böckerna, enligt deras gärningar.
Upp 20:13. Och havet ger ifrån sig de döda, i sig, och döden och dödsriket [Hades] de ger ifrån sig de döda i sig. Och de döms, var och en enligt sina gärningar.
Upp 20:14. Och döden och dödsriket [Hades] slängs i elds sjön. Detta är den andra döden.
Upp 20:15. Och om någon inte finns skriven i livets bok, slängs han i elds sjön.
 
Gud har all makt, Ja Jord och Himmel är inget jämfört med Jesus vår Gud och hans makt. Det var ju Gud som en gång skapade allt. Både Himmel och Jord har han skapat.
 
Och när jorden inte skymmer mera, då kommer alla människor fram. Då ser man dem som de är.
 
Det är en lite märklig bild det här och svår att förstå. Men ett gäller och det är att Alla som någon gång har levat. Alla människor som har levat träder fram en och en inför Gud, den allsmäktige och får sin dom.
 
För egen del tycker jag det ska bli spännande att stå där och se vad Gud kommer att säga. Vad kommer han att ta upp. Vad tycker han kunde gjorts bättre. Han vet ju allt. Han vet vår ofullkomlighet. Han vet våra strävanden. Och därför kan han döma.
 
Hur lång tid får var och en på sig. Är det 5 minuter. Är det 1 timme. Kanske en hel evighet, Jesus har ju tid med alla samtidigt han är ju Gud och inte begränsad till plats och tid som vi.
 
Och hur kommer han och jag att sitta. Kommer vi att sitta jämte varandra och han håller min hand i sin. Gud vet, men där är han min Jesus som jag alltid har älskat och känt som min kompis och bror. Honom som jag gått till när livet känts jobbigt och svår och fått upprättelse och kraft att gå vidare.
 
Jesus lever och en dag ska vi alltså få möte honom ansikte mot ansikte och få höra hans syn på oss. Vilken fantastisk upplevelse. Jesus finns och i honom har vi ju vårt liv, och redan här är han ju faktiskt hos oss. Tänk vilken Jesus vi har.
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar