söndag 24 januari 2021

Jesus presenteras 16, Eftersom Jesus lever ska vi leva

 

Jesus presenteras 16,
Eftersom Jesus lever ska vi leva
 

Jesus har nycklarna till dödsriket. Det är han som bestämmer över liv och död. Det är det han fick när han uppstod. När han besegrade döden genom sitt offer. Och därmed ger han oss också evigt liv genom sin seger.
 
Upp 1:17. Och då jag ser honom faller jag mot hans fötter som död, och han lägger sin högra hand på mig och säger till mig: Var inte rädd, jag är den förste och den siste.
Upp 1:18. Och levande, och jag blev död, och se jag är levande i evigheternas evigheter, Amen. Och jag har helvetets [dödsrikets] och dödens nycklar.
 
Och det betyder att när vi lever i Jesus. När vi tagit emot honom, då har vi evigt liv. Jesus lever och därför ska vi också leva.
 
Och livet i Jesus är ett fantastiskt liv, det är ett liv i frid, ett liv med hopp. Eftersom Jesus har makten och kommer alltid att ha det så vet man att livet i Jesus gäller för evigt. Ett Evigt liv tillsammans med honom.
 
Att få detta eviga liv ligger i begreppet att födas på nytt. Det vi möte i Joh 3:5.
 
Joh 3:3. Jesus svarar och säger till honom: Sant ja helt visst [Amen amen] säger jag dig, om man inte blir född på nytt [ovanifrån], kan man inte se Guds rike.
 
 
Karl Håkan

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar