fredag 9 april 2021

Guds frälsningsplan 66, Jesus är församlingarnas överhuvud

 

Guds frälsningsplan 66,
Jesus är församlingarnas överhuvud
 

Det är Jesus som sköter församlingen. Det är han som är församlingens överhuvud. Han är Trädgårdsmästaren i Lustgården.
 
Och som vi sagt tidigare Adam här är en symbol på Jesus.
 
1 mos 2:15 <Trad:> Och Guds Jashve tog människan [Adam] och satte honom i Edens lustgård för att arbeta där och för att bevara den.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son togs emot som Adam [människan, den blodröde] och sattes hos honom i församlingens hägn [inhägnad, trädgård] för att arbeta där och för att bevara den.
| <Alt2:> Och Jesus [Jashve] Guds son tog emot Adam [människan, den blodröde] och satte honom i församlingens område [inhägnad, trädgård] för att arbeta där och för att bevara den.
 
Och när vi läser i Upp 1 så kan vi se hur det är Jesus som har de sju församlingarna, som vi kan läsa om i Upp 2 och 3. De är hans och de är de 7 församlingar som vi sett nu i tiden från Jesu tid, när han gick här nere, och fram till idag.
 
Upp 1:11. Han säger: Jag är Alfa och Omega, den förste och den siste, och skriv i en bok det du ser och sänd till församlingarna i Asien, till Efesus och till Smyrna och till Pergamon och till Tyatira och till Sardes och till Filadelfia och till Laudikea.
Upp 1:12. Och jag vänder mig om för att se rösten som talar med mig och när jag vänder mig om ser jag 7 ljusstakar av guld.
Upp 1:13. Och i mitten av de 7 ljusstakarna, såsom en människoson, iklädd en dräkt som når till fötterna, och med livbälte av guld kring bröstet.
Upp 1:14. Och huvudet hans och håret är vitt [skinande], som vit [skinande] ull, som snö, och hans ögon är som flammande eld.
Upp 1:15. Och hans fötter är som brons, som glödgas i ugn, och hans röst är som ljudet av många vatten.
Upp 1:16. Och han har 7 stjärnor i sin högra hand och ett tveeggat svärd som kommer ut ur hans mun, och hans utseende är som solen, när den skiner i sin kraft.
Upp 1:17. Och då jag ser honom faller jag mot hans fötter som död, och han lägger sin högra hand på mig och säger till mig: Var inte rädd, jag är den förste och den siste.
Upp 1:18. Och levande, och jag blev död, och se jag är levande i evigheternas evigheter, Amen. Och jag har helvetets [dödsrikets] och dödens nycklar.
Upp 1:19. Skriv, det du ser, och det som är, och det som skall komma att hända här efter.
Upp 1:20. Hemligheten med de 7 stjärnorna som du ser på min högra sida och de 7 gyllene ljus stakarna, den är att, de 7 stjärnorna är de 7 församlingarnas sändebud [änglar], och de 7 ljus stakarna som du ser är församlingarna.
 
Jesus tar hand om oss, han är vår Herde och här i 1 Mos 2 möter vi honom som Trädgårdsmästare, allts egentligen samma sak.
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar