tisdag 20 april 2021

Guds frälsningsplan 77, Församlingen är Jesu Kraft och Evangelium

 

Guds frälsningsplan 77,
Församlingen är Jesu Kraft och Evangelium
 

I den vanliga översättningen läser vi ju om hur Adam säger: Hon är ben av mitt ben och kött av mitt kött. När Gud kommer med Eva till Adam.
 
Men eftersom kött på Hebreiska är samma ord som Evangelium. Och ben också kan översättas med Kraft, så får vi det mycket kraftfulla och intressanta uttrycket: Hon är Kraft av min Kraft och Evangelium av mitt Evangelium.
 
1 mos 2:22 <Trad:> Och Guds Jashve byggde, av revbenet som han tagit från mannen [Adam], kvinnan [Eva] och kom med henne till mannen [Adam].
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds sons födelse, den man böjt, välsignelsen [sanningen] man vunnit på grund av Adam [människan, den blodröde], kom Eva [kvinnan] till del, och man kom med henne till Adam [mannen, den blodröde].
1 mos 2:23 <Trad:> Och mannen [Adam] sade: Denna gång är det ben av mitt ben och kött av mitt kött. Hon skall kallas kvinna [Eva] ty från man är hon tagen.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Denna gång är det kraft av min kraft och evangelium av mitt evangelium. Detta skall var och en proklamera, för från mig som är den verkliga existensen är denna lära.
| <Alt2:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Denna gång är det kraft av min kraft och evangelium av mitt evangelium. Denna kallar han kvinna för från en man är hon tagen.
 
Eva är Församlingen och när Adam säger: Hon är Kraft av min Kraft och Evangelium av mitt Evangelium. Så är det alltså Jesu syn på Församlingen.
 
Församlingen ska ha Jesus i sig. Vara byggd på honom. Så som man bygger huset på den fasta grunden, så ska Församlingen bygga på Jesus. Och då har den Kraft, för i Jesus finns Kraft, och då spriden den Evangelium, för i Jesus finns Evangelium.
 
Det finns många Församlingar idag som vare sig har Kraft eller sprider Evangelium. Och vi minns hur vi läste i Upp 15:8 hur ingen skulle bli fräst under vredes skålarnas utgjutande. Och vi minns hur vi läste i Upp 16:2 hur de Kristna lät sig fyllas med världens budskap, från Vilddjurets bild och internet.
 
Upp 15:8. Och Templet fylls helt med rök från Guds härlighet och från hans kraft [makt], och ingen kan komma in i Templet medan de 7 änglarnas [budbärarnas] 7 plågor [förbannelser, skador] fullföljs.
 
Upp 16:2 Och den 1:a går bort och tömmer ut sin skål på jorden [marken, landet] och det uppträder onda [skadliga, sjuka, gudlösa] och katastrofala [skadliga, syndiga, oanständiga] varhärdar [kräftsvulster, sår, bölder] på de människor som har Vilddjurets märke [prägling, kännetecken] och de som dyrkar [älskar, tillber, böjer sig för] hans bild.
 
Så vi kan alltså se idag att för att en Församling eller för all del också en vanlig Kristen ska fungera så måste man bygga på grunden Jesus. Vara född på nytt genom Jesus. Då har man Kraft och då sprider man Evangelium, som Jesus vill ha det.
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar