lördag 22 maj 2021

Guds frälsningsplan 109, Kain och Abel är Judarna och Jesus

Guds frälsningsplan 109,
Kain och Abel är Judarna och Jesus
 

Här har vi profetian om hur Judarna skulle komma att döda Jesus och bli fördrivna ut över världen som straff för det. Men som vanligt hör man aldrig om det här i våra Kyrkor. Det är ju en fantastisk profetia som Gud redan här i Bibelns 4:e kapitel lagt in.
 
Och varför har han gjort det. Jo för att vi ska veta att han är Gud. Han säger saker och han ser till att det blir så.
 
Folk frågar sig: Hur ska vi veta att Gud finns. Och här har vi ett av bevisen. Den som klarar av att profetera så som Gud gjort i det här kapitlet han finns och han är verkligen Gud.
 
1 mos 4:1 <Trad:> Och Adam [människan] var tillsammans med Eva sin hustru, och hon blev havande och födde Kain och hon sade: Jag har fått en man, det är Jashve. 
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] var tillsammans med Eva [liv] och hon blev havande och födde Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk], och hon sade: Jag har fått en människa, det är Jesus [Jashve]. 
1 mos 4:2 <Trad:> Och hon födde en gång till, och det blev hans bror Abel, och Abel var fåraherde och Kain var åkerman.
| <Alt:> Och hon födde en gång till, och det blev hans bror Abel [ande fylld, fåraherde, dödad, föraktad], Abel var fåraherde och Kain var det mänskligas slav [markens slav].
 
Vi kan läsa om det här med Guds existens i Jesaja 44:7 där Gud förklarar att beviset på att han finns och är Gud, ja den enda Guden är just att han lägger fram profetiorna och han ser till att det händer.
 
Jes 44:6. Så säger Jesus [Jashve] Israels kung, och deras frälsare Jesus [Jashve] Sebaot: Jag är den förste och jag är den siste, och förutom mig finns ingen Gud. 
Jes 44:7. Och vem kan profetera [proklamera] som jag och intyga det, och ordna så det blir så. Må han lägga fram det för mig till att ske från forntiden och det som kommer, och som förkunnelser om det som skall komma, inför dem.
Jes 44:8. Ni skall inte vara rädda och ni skall inte frukta, har ni inte hör om detta, finns det någon annan Gud förutom jag, och inte finns det någon klippa, jag vet att ingen finns. 
 
Så förutom att Gud med det här kapitlet åter igen visar att han finns så talar han också om sin plan att genom att offra sin egen son och som vi läst på andra ställen kommer han genom det frälsa hela mänskligheten.
 
Karl Håkan

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar