måndag 3 maj 2021

Guds frälsningsplan 90, Jesus tog våra synder

Guds frälsningsplan 90,
Jesus tog våra synder
 

Synden som Jesus fick bära kom från oss, församlingen, från de troende. Det var våra synder han bar.
 
1 mos 3:12 <Trad:> Och människan [Adam] sade: Kvinnan som du gav mig hon gav mig från trädet och jag åt.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Kvinnan [Elden] som du gav mig den gav mig del i reglerna [stadgarna] som jag använde.
 
Här ser vi hur Adam säger att synden kommer från Kvinnan, Synden som Jesus bar kommer alltså från församlingen.
 
Många som läser det här tycker att Adam var simpel när han skylde på kvinnan. Men då har man inte förstått den här berättelsen, och visst om man bara ser det som något historiskt där två människor tillsammans gjorde bort sig, så visst då får man stå för det gemensamt.
 
Men här har vi som vanligt en betydligt större budskap, och just att det var Jesus som tog våra synder. Och det är det Adam säger här. Hans synd kommer från Eva, från Kvinnan, från Församlingen.
 
Och som vanligt kan man konstatera att de här berättelserna är långt mycket mera än bara berättelser om Adam och Eva som en gång levde i lustgården etc. Det är sanningar som Gud skriv in här för att visa att han visste redan från början för han är Gud som vet allt oberoende av tid och rum.
 
Karl Håkan
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar