söndag 2 maj 2021

Guds frälsningsplan 89, Gud avslöjar synden

Guds frälsningsplan 89,
Gud avslöjar synden
 

Gud är allvetande och det går inte att gömma sin synd för honom. Han ser och vet allt.
 
Synd gör oss rädda för Gud. Synd får inte finnas inför Gud.
 
1 mos 3:10 <Trad:> Och han sade: Jag hörde rösten i trädgården och blev rädd, för jag var naken och jag gömde mig.
| <Alt:> Och han sade: Jag hörde förkunnelsen i hägnet [trädgården] och jag fick ångest för jag har blivit listig [fått kunskap] och jag har gjort saker i hemlighet.
1 mos 3:11 <Trad:> Och han sade: Vem har låtit berätta för dig att du är naken. Har du ätit av trädet som jag har befallt att inte äta från.
| <Alt:> Och han sade: Berätta vad som kommit för dig, eftersom du är lurig [vis, tillsammans]. Har du använt [tagit in av] stadgarna som jag förbjudit dig att använda [ta in från].
 
Kunskap ger inte renhet inför Gud. Kunskap ger bara rädsla och kunskap om sin egen ofullkomlighet.
 
Och det är Jesus här som Gud talar med när han talar med Adam. Och vi minns alla hur han ropade från Korset. Min Gud varför har du övergett mig. Jesus var gjord till synd för vår skull. Och därför drabbades han också av ångesten, av avsaknaden. Etc.
 
Men tänk tack vare Jesus så får vi komma idag till Gud, till Jesus och ta emot förlåtelsen, känna friden, bli fullkomliga inför Gud. En enkel bön om förlåtelse och hjälp och Jesus kommer till oss och allt blir bra.
 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar