lördag 1 maj 2021

Guds frälsningsplan 88, Gud kallar på människan

 

Guds frälsningsplan 88,
Gud kallar på människan
 

När människan har syndat ger Gud inte upp henne. Han går runt och kallar på henne och undrar var hon är.
 
Fast Gud är allvetande och vet allt så uppsöker han människan igen. Ja han ropar på henne.
 
1 mos 3:8 <Trad:> Och de hörde Guds Jashves röst, när han vandrade i trädgården vid aftonbrisen, och människan [Adam] och hans hustru gömde sig bort från Guds Jashve bland träden i trädgården.
| <Alt:> Och de hörde Jesus [Jashve] Guds sons förkunnelse, när han gick fram i hägnet [med musik] för att utgjuta anden den dagen, och Adam [människan, den blodröde] och hans hustru [eld] gömmer sig, bland stadgarna [stabiliteten] i inhägnaden.
1 mos 3:9 <Trad:> Och Guds Jashve kallade på människan och sade till honom: Var är du [Hur är det med dig].
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son ropade till Adam [människan, den blodröde] och han sade till honom: Hur är det med dig.
1 mos 3:10 <Trad:> Och han sade: Jag hörde rösten i trädgården och blev rädd, för jag var naken och jag gömde mig.
| <Alt:> Och han sade: Jag hörde förkunnelsen i hägnet [trädgården] och jag fick ångest för jag har blivit listig [fått kunskap] och jag har gjort saker i hemlighet.
 
Gud vill komma i kontakt med oss människor. Och det fast vi har syndat, Ja vi kan t o m se här att Adam hade ångest, så hemskt var det hela.
 
Och man gömde sig bland stadgarna, när Gud kom med Anden. Stadgarna skulle vara det som räddade. Man hade ju följt lagen. Men nu hade man inte det och då blev allt hemskt.
 
Och så är det med lagen. Har man brutit mot ett bud så har man brutit mot allt. Har man missat en sak så är man av på allt.
 
Och synden gör att man missar också Guds Ande, Den Gud kom med för att utgjuta den dagen. Och välsignelsen upphör och istället kommer straff och jobbigheter, man har inte längre Gud med sig som skydd.
 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar