tisdag 1 november 2016

Himlen 21,
Jesus dömdes till döden, för att han är Jashve

YHVH

Det var det som var den egentliga orsaken till att Judarna slutligen dödade Jesus. Det var för att han sade att han vara Gud, den som i gamla testamentet skrivs YHVH och som heter Jashve eller Jihoa eller hur det nu uttalas.

Och det är alltså det Jesus är. Han är Israels Gud YHVH, Jashve, som uppenbarat sig som människa.

Mark 14:62. Och Jesus säger då: Jag är [jag är=> Jashve (men i 1:a person på hebreiska, Guds namn som var en hädelse att uttala)], och ni kommer att se människosonen [Adams son] sittande på maktens högra sida och komma bland himlens moln [skyar, grumlighet].
Mark 14:63. Och översteprästen river då sönder sina kläder [skjorta, kappa] i det han säger: Behöver vi ytterligare något vittnesbörd.
Mark 14:64. Ni hör smädelsen [hädelsen], vad tycker ni. Och de alla dömer honom då till att vara skyldig till döden.


Här ser vi i texten hur Jesus säger att han är den Gud som Israel trodde på som sin Gud i Gamla testamentet. Den som kallar sig själv ”jag är”.

Det var han som uppenbarade sig för Moses i den brinnande busken. Det ser vi i 2 Mos 3:14.

2 mos 3:14 Och Gud sade till Moses, jag den som är [jag verkligheten, jag är, jag blir, jag sanningen] det är jag [den som jag är, den verklige], och han sade, så skall du säga till Israels söner, jag den som är [jag verkligheten, jag är, jag blir, jag sanningen] sände mig till er.

Det här namnet på Gud anser Judarna så heligt att de inte ens säger det när de läser det i texten. De ersätter det med Herren. Och det är så det är återgivet i vårt Gamla testamente i den vanliga översättningen. Både i 1917 års översättning och i 2000 översättningen. Där det står Herren står det alltså i själva verket YHVH, namnet på Israels Gud.

Här ser vi alltså att Gamla testamentets Gud YHVH, Jashve, och Jesus hänger ihop. Ja Jesus är alltså Israels Gud som uppenbarar sig i mänsklig gestalt för oss.

Och han led döden precis som profetian sa. Och därför har han frälst människosläktet för han är den som var förutsagd.


Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar