måndag 3 augusti 2015

De 7 församlingarna

Sardes, Reformations kyrkan

Sardes (Upp 3:1 – 6). Reformationskyrkan, en församling som gick åter till de kristna rötterna, även om man inte kom hela vägen fram.

Upp 3:1. Och skriv detta till ängeln [budbäraren] i församlingen i Sardes. Han som har Guds ande och de 7 stjärnorna säger: Jag vet dina gärningar, att du har namnet att du lever, men du är död.
Upp 3:2. Du skall vakna upp och återupprätta [etablera, stödja] det övriga, det som vill dö. För jag fann inte att dina gärningar var slutförda [fulländade] inför Gud.
Upp 3:3. Alltså, kom ihåg på vilket sätt du mottog och du hör [hörde] och ta vara på och omvänd dig. Om du alltså inte vaknar kommer jag till dig som en tjuv och du vet verkligen inte vilken timme [tid] jag kommer till dig.

Sardes är inte den levande församling som man säger att man är och som man vill vara, Sardes har inte gått hela vägen som Gud ville, gärningarna är inte slutförda, Gud vill att man åter skall omvända sig och tänka efter hur det var när man fick ordet och göra det som då sades.

Och så här blev det med många av Reformationskyrkorna. De tog ett klart steg bort från katolicismen och rensade ut mycket av dumheterna. Men de gick inte hela vägen och de stelnade efter en tid som många kyrkor i former, och behövde omvända sig på nytt.

Reformationskyrkorna skall inte heller vara medveten om Jesu andra tillkommelse, och så verkar det vara idag. När man pratar med människor inom kyrkan så har de ingen förståelse för att vi idag skulle stå på ändens tid och snart kommer Jesus.

Upp 3:4. Men du har några få som sägs [kallas], att de inte befläckat sina kläder, och de skall vandra med mig i vita [skinande] kläder, eftersom de håller måttet [är värdiga].
Upp 3:5. Den som segrar, han skall ikläda sig vita [skinande] kläder, och jag skall aldrig stryka ut hans namn från livets bok, och jag skall erkänna hans namn inför min fader och inför hans änglar [sändebud].
Upp 3:6. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Men i de här kyrkorna som kom fram under reformationen. Alltså vår stadskyrka så finns det människor som är godkända av Gud. De håller måttet som det står och dem klär Gud i vita kläder och erkänner inför sin far. De är frälsta, står i livets bok.


Den 5:e ängeln blåser i Basun

Upp 9:1. Och den 5:e ängeln [budbäraren] trumpetar [blåser i basun] och jag ser en stjärna som har fallit från himlen till jorden och den får nyckeln till dödsrikets [avgrundens] hål [brunn, schakt].
Upp 9:2. Och han öppnar dödsrikets [avgrundens] hål [brunn, schakt] och det stiger upp rök från hålet [brunnen, schaktet], som röken av en väldig ugn, och solen och luften förmörkas av hålets [brunnens, schaktets] rök.
Upp 9:3. Och från röken kommer gräshoppor på jorden och till dem ges makt, som den jordens skorpioner har.
Upp 9:4. Och det sägs till dem att inte skada jordens gräs eller något grönt [friskt] eller något träd [buske] utan endast de människor som inte har Guds sigill på sina pannor.
Upp 9:5. Och det ges till dem att inte döda dem men att pröva [tortera, plåga] i 5 månader och prövningen deras är som plågan [prövningen, tortyren] när en skorpion sticker en människa.
Upp 9:6. Och i de dagarna skall de söka döden och skall inte finna honom och de skall längta efter att dö och döden skall fly bort från dem.
Upp 9:7. Och gräshopporna var lika hästar som förberett sig till krig, och på deras huvuden var som kronor som liknade guld, och deras ansikten [framsidor] var som människors ansikten [framsidor].
Upp 9:8. Och de har hår som hår hos kvinnor och tändernas deras var som lejons.
Upp 9:9. Och de har bröstplattor [brynjor] som bröstplattor [brynjor] av järn och deras vingars ljud är som ljudet av många hästvagnar som löper in i krig.
Upp 9:10. Och de har svansar [stjärtar] som hos skorpioner och i deras svansar [stjärtar] var sporrar och deras makt att skada människorna i 5 månader.
Upp 9:11. Och de är under sin kung dödsrikets [avgrundens] ängel [sändebud]. Namn på honom på hebreiska är Abaddon och på grekiska har han namnet Apollyon [fördärvaren].
Upp 9:12. Det första ve är över, se ytterligare 2 ve kommer efter det här.

Nu är det dödsriket och själva djävulen som agerar, Men vi ser att jordens gräs och träd etc. det skall inte skadas (Upp 9:4). Det påminner oss om 1 Mos 1 där Gud skapar land genom att vattnet drar sig tillbaka. Och Gud sedan skapar det de gröna växterna. Det representerade när Israel kom in i historien och fick sitt land och här innebär det alltså att Israel är undantaget. De skall inte skadas, medan de som inte går Guds väg. Det är de som skall plågas. De som inte har hans Sigill.

Jag har en känsla av att det som beskrivs här (Upp 9:9 -) är 1:a världskriget. Vi ser bröstplattor som påminner om det pansar man började använda då, vi ser vingars ljud, och ungefär vid den tidpunkten kom flygplanen och började användas i 1:a världskriget. Vi ser också svansar och det påminner om kanonrören och i dem var sporrar, det låter som projektilerna.

Det kan tyckas lite konstigt att bibeln sätter 1:a världskriget i samband med Reformationskyrkan. Men när 1:a världskriget rasade då var Reformationskyrkan den som hade stor makt i Europa. Och många av Kungahusen som då styrde många stater i Europa var djupt involverade i Reformationskyrkor. Vi kan t ex tänka på den Svenska stadskyrkan vars överhuvud ju var Kungen.

Den 5:e sonen efter Set

1 mos 5:18 Och Jered levde i 162 år och avlade Hanok [inledningen, den initierade, hans nåd mot dig, hans tält för dig, din nåd].

Här ser vi Hanok - inledningen, den initierade, hans nåd mot dig, hans tält för dig, din nåd.

Han är då naturligt den 5:e kyrkan alltså Sardes. Det svarar mot att det är inledningen på en ny period, En period när Gud upprättar sin församling igen. När Gud nåd lyfts fram etc. Och här syftar vi då på reformationskyrkan från 1500 talet och framåt.

Det 5:e Sigillet

Upp 6:9. Och när han öppnar det 5:e sigillet. Ser jag under altaret de själar, som dödats [stympats] på grund av Gudsordet och på grund av vittnesbördet som de har.
Upp 6:10. Och de ropar med väldig röst och säger till herren [mästaren], den helige och den sanne: Hur länge skall du låta bli att [inte] döma och hämnas vårt blod, från dem som bor på jorden.
Upp 6:11. Och de alla får långa vita [lysande] kläder, och han säger till dem att ta det lugnt [upphöra, vila] ytterligare en liten tid, tills det verkligen kommer att bli fullt, med deras medtjänare och deras bröder, som också kommer att dödas, som de.

De som nämns här och som är under altaret det är de som kämpat i bön för att komma ut med Guds vittnesbörd och som sett förfallet i den gamla kyrkan men som inte tillåtits komma fram med det där, utan många gånger till och med fått sätta livet till.

Det är också som det var i den Katolska kyrkan där det var förtryck och Rom bestämde vad man skulle tycka. Och det var förmodligen en kamp många hade i bön om att bli befriade från det här.

I och med Reformationen så trodde många att nu var man fri. Nu hade kyrkan ingen makt mera. Men så enkelt var det inte utan det var en väg kvar att gå innan man kom dit. Och Gud säger åt dem att vänta ytterligare.

Det är intressant här att notera att de får vita kläder precis samma som Gud lovar de i Sardes församling (Upp 3:5) som segrar.


Den 3:e Välsignelsefloden

1 mos 2:14 <Trad:> Och namnet på den 3:e floden är Tigris [Hidekel] och den flyter öster om Assyrien, och den 4:e floden är Eufrat.
| <Alt:> Och namnet på den 3:e strömmen är Hidekel [Församlingens Glädje *] och den flyter framför Välsignelsen [Assyrien], och den 4:e strömmen är Eufrat [Frukten, Vinpressarna, Sprida **].
{* Hidekel [Tigris, församlingens glädje, glädjen förtorkar, Guds törnbuske, församlingens ende, ödmjuk lägga fram sin gåta, den lilla vassa],
** Eurfrat [Frat, bryta fram, frukten, fruktträd, sprida, vinpressarna, hålen]}

Tigris eller Hidekel (två namn på samma flod) står för församlingens glädje och när den här tiden börjar då börjar en tid av mera glädje i församlingen, då successivt Guds väckelse får välla fram.

Den 3:e Hästen

Upp 6:5. Och när han öppnar det 3:e sigillet hör jag det tredje väsendet som säger: Kom och se. Och jag ser, och se en svart häst, och han som sitter på den har en våg i sin hand.
Upp 6:6. Och jag hör en röst i mitten av de 4 väsendena som säger: En dagsranson [mått] vete för en denar och 3 dagsransoner [mått] korn för en denar och var inte skyldig för [gör inte fel med] oljan och vinet.

Här ser vi att ryttaren har en våg. Och det får representera den nya tid av mänskligt förnuft som börjar här. Man börjar med och mer pröva givna begrepp och finner ofta att de inte håller utan man får ompröva och finna nya teorier etc. Och här i samband med reformationen börjar mycket av den vetenskapliga forskning som lätt fram till hela det kunskapssamhälle som vi har idag.

Sammanfattning
Sardes, den 5:e av församlingarna motsvarar reformationskyrkan.
Men den Reformation som man hade på 1500 talet den gick inte hela vägen. Man var inte färdig.

I Kyrkorna från reformationen finns inte förståelse för att Jesu andra tillkommelse är nära idag.

Man kan se det som händer som att Gud upprättar sin församling igen.

Men den förföljelse som har varit av sanna kristna, den kommer inte att ta slut än utan det finns mer som måste göras.

Man kan också se att samtidigt som reformationen kommer så kommer en ny utveckling inom vetenskap och gamla sanningar ifrågasätts och nya teorier tas fram med experiment.


Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar