De 7
församlingarna
Sardes,
Reformations kyrkan
Sardes (Upp 3:1 – 6). Reformationskyrkan, en församling som gick åter till de
kristna rötterna, även om man inte kom hela vägen fram.
Upp
3:1. Och skriv detta till ängeln [budbäraren] i församlingen i Sardes. Han
som har Guds ande och de 7 stjärnorna säger: Jag vet dina gärningar, att du har
namnet att du lever, men du är död.
Upp
3:2. Du skall vakna upp och återupprätta [etablera, stödja] det övriga, det som
vill dö. För jag fann inte att dina
gärningar var slutförda [fulländade] inför Gud.
Upp
3:3. Alltså, kom ihåg på vilket sätt du
mottog och du hör [hörde] och ta vara på och omvänd dig. Om du alltså inte vaknar kommer jag till dig som en
tjuv och du vet verkligen inte vilken timme [tid] jag
kommer till dig.
Sardes är inte den
levande församling som man säger att man är och som man vill vara, Sardes har inte
gått hela vägen som Gud ville, gärningarna är inte
slutförda, Gud vill att man åter skall omvända sig och tänka efter hur det var när man fick ordet och göra det som då
sades.
Och så här blev det med
många av Reformationskyrkorna. De tog ett klart steg bort från katolicismen och
rensade ut mycket av dumheterna. Men de gick inte hela vägen och de stelnade efter en tid som många kyrkor i former, och behövde omvända sig på nytt.
Reformationskyrkorna skall
inte heller vara medveten om Jesu andra tillkommelse, och så verkar det vara
idag. När man pratar med människor inom kyrkan så har de ingen
förståelse för att vi idag skulle stå på ändens tid och snart kommer Jesus.
Upp
3:4. Men du har några få som sägs
[kallas], att de inte befläckat sina kläder, och de skall vandra med mig i vita
[skinande] kläder, eftersom de håller
måttet [är värdiga].
Upp
3:5. Den som segrar, han skall ikläda sig vita
[skinande] kläder, och jag skall aldrig stryka ut hans namn från livets bok, och jag skall erkänna hans
namn inför min fader och inför hans änglar [sändebud].
Upp
3:6. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.
Men i de här kyrkorna som
kom fram under reformationen. Alltså vår stadskyrka så finns det människor som är godkända av Gud. De håller måttet som det står och
dem klär Gud i vita kläder och erkänner inför sin far. De är frälsta, står i livets bok.
Den
5:e ängeln blåser i Basun
Upp
9:1. Och den 5:e ängeln [budbäraren] trumpetar [blåser i basun] och
jag ser en stjärna som har fallit från himlen till jorden och den får nyckeln till dödsrikets [avgrundens]
hål [brunn, schakt].
Upp
9:2. Och han öppnar dödsrikets [avgrundens] hål [brunn, schakt] och det stiger upp
rök från hålet [brunnen, schaktet], som röken av en väldig ugn, och solen och
luften förmörkas av hålets
[brunnens, schaktets] rök.
Upp
9:3. Och från röken kommer gräshoppor på jorden och till dem ges makt, som den
jordens skorpioner har.
Upp
9:4. Och det sägs till dem att inte
skada jordens gräs eller något grönt [friskt] eller något träd [buske] utan
endast de människor som inte har Guds
sigill på sina pannor.
Upp
9:5. Och det ges till dem att inte döda dem men att pröva [tortera, plåga] i 5 månader och prövningen deras
är som plågan [prövningen, tortyren] när en skorpion sticker en människa.
Upp
9:6. Och i de dagarna skall de söka
döden och skall inte finna honom och de skall längta efter att dö och döden
skall fly bort från dem.
Upp
9:7. Och gräshopporna var lika hästar som förberett sig till krig, och på deras huvuden var som
kronor som liknade guld, och deras ansikten [framsidor] var som människors
ansikten [framsidor].
Upp
9:8. Och de har hår som hår hos kvinnor och tändernas deras var som lejons.
Upp
9:9. Och de har bröstplattor [brynjor] som bröstplattor
[brynjor] av järn och deras vingars
ljud är som ljudet av många hästvagnar som löper in i krig.
Upp
9:10. Och de har svansar [stjärtar]
som hos skorpioner och i deras svansar [stjärtar] var sporrar och deras makt
att skada människorna i 5 månader.
Upp
9:11. Och de är under sin kung dödsrikets [avgrundens] ängel [sändebud]. Namn på honom på
hebreiska är Abaddon och på grekiska har han namnet Apollyon [fördärvaren].
Upp
9:12. Det första ve är över, se ytterligare 2 ve kommer efter det här.
Nu är det dödsriket och själva djävulen som agerar, Men vi ser att jordens gräs
och träd etc. det skall inte skadas (Upp 9:4). Det påminner oss om 1 Mos 1 där
Gud skapar land genom att vattnet drar sig tillbaka. Och Gud sedan skapar det
de gröna växterna. Det representerade när Israel kom in i historien och fick sitt
land och här innebär det alltså att Israel är undantaget. De skall inte skadas, medan de som inte går Guds väg. Det är de
som skall plågas. De som inte har hans Sigill.
Jag har en känsla av att
det som beskrivs här (Upp 9:9 -) är 1:a världskriget. Vi ser bröstplattor som påminner om det pansar man började använda då, vi ser vingars
ljud, och ungefär vid den tidpunkten kom flygplanen och började användas i 1:a världskriget.
Vi ser också svansar och det påminner om kanonrören och i dem var sporrar, det låter som projektilerna.
Det kan tyckas lite
konstigt att bibeln sätter 1:a världskriget i samband med Reformationskyrkan.
Men när 1:a världskriget rasade då var Reformationskyrkan den som hade stor
makt i Europa. Och många av Kungahusen som då styrde många stater i Europa var
djupt involverade i Reformationskyrkor. Vi kan t ex tänka på den Svenska
stadskyrkan vars överhuvud ju var Kungen.
Den
5:e sonen efter Set
1 mos 5:18 Och Jered levde i 162 år
och avlade Hanok [inledningen, den initierade, hans nåd mot dig, hans
tält för dig, din nåd].
Här ser vi Hanok - inledningen, den initierade, hans nåd mot dig, hans tält för dig, din nåd.
Han är då naturligt den 5:e kyrkan alltså
Sardes. Det svarar mot att det är inledningen på en ny period, En period när Gud
upprättar
sin församling igen. När Gud nåd lyfts fram etc. Och här syftar vi då på reformationskyrkan från 1500 talet och
framåt.
Det
5:e Sigillet
Upp 6:9. Och när han
öppnar det 5:e sigillet. Ser jag under
altaret de själar, som dödats
[stympats] på grund av Gudsordet och
på grund av vittnesbördet som de
har.
Upp 6:10. Och de
ropar med väldig röst och säger till herren [mästaren], den helige och den
sanne: Hur länge skall du låta bli
att [inte] döma och hämnas vårt
blod, från dem som bor på jorden.
Upp 6:11. Och de alla får långa vita [lysande] kläder, och han säger till dem att ta det lugnt [upphöra, vila] ytterligare en liten tid, tills det
verkligen kommer att bli fullt, med deras medtjänare och deras bröder, som
också kommer att dödas, som de.
De som nämns här och som är under altaret
det är de som kämpat i bön för att komma ut med Guds vittnesbörd och som sett förfallet i den gamla kyrkan men som inte tillåtits komma
fram med det där, utan många gånger till och med fått sätta livet till.
Det är också som det var i den Katolska
kyrkan där det var förtryck och Rom bestämde vad man skulle tycka. Och
det var förmodligen en kamp många hade i bön om att bli befriade från det här.
I och med Reformationen så trodde många att
nu var man fri. Nu hade kyrkan ingen makt mera. Men så enkelt var det inte utan
det
var en väg kvar att gå innan man kom dit. Och Gud säger åt
dem att vänta ytterligare.
Det är intressant här att notera att de får
vita kläder precis samma som Gud lovar de i Sardes församling (Upp 3:5) som
segrar.
Den
3:e Välsignelsefloden
1 mos 2:14 <Trad:> Och namnet på den 3:e
floden är Tigris [Hidekel] och den flyter öster om Assyrien, och den 4:e
floden är Eufrat.
| <Alt:> Och namnet på den 3:e
strömmen är Hidekel [Församlingens
Glädje *] och den flyter framför Välsignelsen [Assyrien], och den 4:e
strömmen är Eufrat [Frukten, Vinpressarna, Sprida **].
{* Hidekel [Tigris, församlingens
glädje, glädjen förtorkar, Guds törnbuske, församlingens ende, ödmjuk lägga
fram sin gåta, den lilla vassa],
** Eurfrat [Frat, bryta fram,
frukten, fruktträd, sprida, vinpressarna, hålen]}
Tigris eller Hidekel (två namn på samma
flod) står för församlingens glädje och när den här tiden
börjar då börjar en tid av mera glädje i församlingen, då successivt Guds
väckelse får välla fram.
Den
3:e Hästen
Upp
6:5. Och när han öppnar det 3:e sigillet hör jag det tredje väsendet som säger:
Kom och se. Och jag ser, och se en svart häst, och han som sitter på den har en
våg i sin hand.
Upp
6:6. Och jag hör en röst i mitten av de 4 väsendena som säger: En dagsranson
[mått] vete för en denar och 3 dagsransoner [mått] korn för en denar och var
inte skyldig för [gör inte fel med] oljan och vinet.
Här ser vi att ryttaren har en våg. Och det får representera den nya tid av mänskligt
förnuft som börjar här. Man
börjar med och mer pröva givna begrepp och finner ofta att de inte håller utan
man får ompröva och
finna nya teorier etc. Och här i samband med reformationen börjar mycket av den
vetenskapliga forskning som lätt fram till hela det kunskapssamhälle som vi har
idag.
Sammanfattning
Sardes, den 5:e av församlingarna motsvarar
reformationskyrkan.
Men den Reformation som man hade på 1500
talet den gick inte hela vägen.
Man var inte färdig.
I Kyrkorna från reformationen finns inte förståelse för att Jesu andra tillkommelse är nära idag.
Man kan se det som händer som att Gud
upprättar sin församling
igen.
Men den förföljelse som har varit av sanna kristna, den kommer
inte att ta slut än
utan det finns mer som måste göras.
Man kan också se att samtidigt som
reformationen kommer så kommer en ny utveckling inom vetenskap och gamla sanningar ifrågasätts och nya
teorier tas fram med experiment.
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar