onsdag 26 augusti 2015

minJesus 20

Jesu lidande och Seger

Ännu en Psalm om Jesus, och jag nöjer mig med att lämna den okommenterad för den talar så bra för sig själv.

Psalm 22

Ps 22:1.  För sångmästaren [körledaren], om gryningens kraft [hind], en psalm som kom till David.
Ps 22:2.  Jag ropade mitt ord: Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig, min frälsning [seger, befrielse] är långt borta.
Ps 22:3.  Min Gud jag ropar om dagen och du svarar inte, och om natten och jag får ingen ro.
Ps 22:4.  Och du är helig och bor i Israels lovsånger [beröm].
Ps 22:5.  På dig litade våra fäder, de hade tillit, och du räddade dem.
Ps 22:6.  Till dig ropade de [grät de ut] och de blev räddade, på dig litade de och kom inte på skam.
Ps 22:7.  Och jag är scharlakans röd [en mask] och inte en människa, en förtalad person [Adam, människa], och föraktad av folken [ett folkens byte].
Ps 22:8.  Alla som ser mig de hånar mig, de börjar prata [öppnar läpparna], och de skakar på huvudet.
Ps 22:9.  Lita på [Vältra över på, avslöja för] Jesus [Jashve] han må frälsa [rädda] honom [dem], han må rädda honom [dem] undan, för han är förtjust i [tyckte om] honom.
Ps 22:10.  För du tog honom fram från magen, lät honom vara trygg på mammans bröst.
Ps 22:11.  På dig har jag blivit kastad från moderlivet, du är min Gud, allt från min mammas mage.
Ps 22:12.  Var inte långt borta från mig, för misshandel [problem, ångest] är nära, för det finns igen som hjälper.
Ps 22:13.  Jag omges av väldiga tjurar, Basans mäktiga [tjurar] har omslutit mig.
Ps 22:14.  Lejon har öppnat sin mun över mig, de river sönder och de ryter.
Ps 22:15.  Jag har gjutits ut som vatten, alla mina ben delar sig, mitt hjärta är som vax som har smält mitt i min kropp.
Ps 22:16.  Torkad som en lerskärva är min kraft och min tunga har klibbat fast i gommen, och till dödens stoft för man mig.
Ps 22:17.  För jag omges av horkarlar [hundar], folk från de onda har låtit inringa mig, man har genomborrat min hand och min fot.
Ps 22:18.  Jag räknar alla mina ben, man ser dem, de skakar i [är rädda i, vördar, ser ] mig.
Ps 22:19.  De delar mina kläder mellan sig och de kaster lott om mina kläder [mitt plagg, min dräkt].
Ps 22:20.  Och du Jesus [Jashve], du min styrka är inte långt borta, skynda till min hjälp .
Ps 22:21.  Låt rädda mitt liv [min själ] från svärdet [ödeläggelse], mitt enda från horkarlarnas [hundarnas] hand.
Ps 22:22.  Du har svarat mig och låtit mig få seger undan lejonens munnar och från vild oxarnas horn.
Ps 22:23.  Jag förkunnar ditt namn för mina bröder, mitt i församlingen prisar jag dig.
Ps 22:24.  Se på [Se upp till, Frukta] Jesus [Jashve], prisa honom alla Jakobs barn, ära honom och samlas hos honom alla Israels barn.
Ps 22:25.  För han föraktade inte och avskydde inte fattigdomen och ödmjukheten, och inte lät han gömma sitt ansikte för en, och när man ropade till honom lyssnade han på en.
Ps 22:26.  Från dig är mina lovsånger i den stora församlingen, jag fullgör mina löften inför dem som ser på [ser upp till, fruktar] honom.
Ps 22:27.  De eländiga [fattiga, ödmjuka] äter och de må bli mätta, de som sökt Jesus [Jashve] de lovar honom, han lever i ert hjärta för evigt.
Ps 22:28.  Alla jordens ändar skall minnas och de må omvända sig till [bosätter sig hos] Jesus [Jashve] och alla folkens [hedningarnas] släkten må falla ner för honom, inför ditt ansikte.
Ps 22:29.  För riket tillhör Jesus [Jashve] och han regerar över folken [hedningarna].
Ps 22:30.  Alla jordens välbärgade [välsignade], som äter av den [förtär den], de må falla ner inför honom, alla må kasta sig i stoftet, o låt själen leva [deras själar är inte levande].
Ps 22:31.  Kommande släkten skall uppfostra sina barn, de skall lära dem om släkternas [generationernas] Herre.
Ps 22:32.  De må gå ut och de må förkunna rättfärdighet för folken, att han som bär fram [gör, erbjuder] den är född.


Tänk vilken fantastisk Jesus vi har


Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar