fredag 14 augusti 2015

minJesus 7

Jesus tar vår synd


Här kommer vi till ett intressant avsnitt där vi får läsa hur kvinnan, församlingen, vi människor, låter oss luras och tar lagen till hjälp. Och hur detta hopplösa tillstånd kommer in, där vi inte längre är ärliga mot varandra, vi försöker att dölja våra fel, Och i stället för att förlåta och hjälpa dömer vi varandra.

Och förbannelsen kommer in som ett resultat, en frukt, av vår oförmåga att göra det Gud vill.

Men Jesus har tagit vår synd, våra fel och i honom har vi förlåtelse. Han går tillsammans med oss den jobbiga vägen. Och genom hans död är vi alla befriade från förbannelsen.

1 mos 3:1 <Trad:> Och ormen var listigast av markens djur som Guds Jashve hade gjort och han sade till kvinnan [Eva]: Men är det verkligen så att Gud har sagt, ni skall inte äta av alla träd i trädgården.
1 mos 3:2 <Trad:> Och kvinnan [Eva] sade till ormen: Vi skall äta av frukten på trädgårdens träd.
1 mos 3:3 <Trad:> Men av frukten från trädet mitt i [skilda från, som är i skilje] trädgården säger Gud: Ni skall inte äta av den, eller ens komma vid den, för att ni inte skall dö.
1 mos 3:4 <Trad:> Och ormen sade till kvinnan: Inte skall ni döden dö.
1 mos 3:5 <Trad:> För Gud vet att den dagen ni äter av det öppnas era ögon och ni blir som Gud, ni förstår vad som är gott och ont.
1 mos 3:6 <Trad:> Och kvinnan såg att trädet var gott att äta från för hon kände lust till att se och kände begär till trädet, eftersom det ger vishet. Och hon tog av frukten och hon åt och hon gav åt mannen som var med henne och han åt.

I den traditionella översättningen här möte vi frestaren i form av en orm. En lurig slingrig varelse, och vi ser att hans budskap är att vi skall göra det som inte är tillåtet. Då får vi kunskap.

Men det intressantaste i den här beskrivningen är att det är Eva, Vi i guds församling som tar frukten, gör det felaktiga. Och Jesus får synden av oss. Det är vi som ger det åt honom.

Ofta framställs syndafallet här som att människan. Adam tar frukten och äter och därmed syndar. Man det är alltså Eva som tar frukten och mannen, får den, får synden av Eva. På samma sätt som Jesus bär vår synd.

1 mos 3:1 | <Alt:> Och förtrollningen [tjusaren, pengarna] var tillsammans med alla demoniska [djävulens] varelser, som Jesus [Jashve] Guds son hade krossat [bearbetat] och han sade till kvinnan [elden]: Men är det verkligen så att Gud har sagt, ni skall inte ta in av alla bedrövliga [inhägnande] stadgar.
1 mos 3:2 | <Alt:> Och kvinnan [elden] sade till förtrollningen [tjusaren, pengarna]: Vi skall ta till oss av belöningarna från en skyddande [bedrövliga, inhägnande] stadga.
1 mos 3:3 | <Alt:> Men av kränkningarna [förebråelserna, frukten] från stadgan som är mitt i [i skiljaktighet mot, inblandat i, verkar genom fördömelse i] hägnet säger Gud: Ni skall inte ta till er av den eller ens ha med den att göra, för att ni inte skall dö.

Här ser vi att det är för att det ligger fördömelse i de stadgar som kommer från kunskapens träd som vi inte skall ha med dem att göra. Gud ville inte att vi skall fördöma varandra. Han säger ju: Döm inte så blir ni inte dömda och fördöm inte så blir ni inte fördömda. Domen tillhör Gud och det kan vi läsa om i Upp 20:12 – 15.

1 mos 3:4 | <Alt:> Och förtrollningen [tjusaren, pengarna] sade till kvinnan [elden]: Inte skall ni döden dö.
1 mos 3:5 | <Alt:> För Gud vet att den dagen ni tar emot [er föda är] därifrån då öppnas deras [era] ögon och ni blir lika gudarna och förstår vad som är välgörande och härskande [kollega].

Här ser vi också att när man har reglerna och lagarna då tror man, man är som Gud det är bara att följa reglerna så är man som Gud. Och man ser också sin chans att härska över andra genom att bestämma reglerna för dem. Det här med regler har blivit ett sätt att behärska andra och att förse sig själv. Det är välgörande för en själv, man skaffar sig pengar, man känner sig förtrollad, tjusig, utvald.

1 mos 3:6 | <Alt:> Och kvinnan [elden] såg att stadgan [stabiliteten] var välgörande att ta emot och hon kände lust till det hon såg och kände lust till stadgarna [stabiliteten], eftersom det ger framgång. Och hon tog av resultatet och hon tog in det och hon gav åt mannen som var med henne och han tog emot.

Man får det roligt och det ger framgång, tror man. Och man faller i frestelsen och tror förförelsen. Men Jesus har tagit vår synd han har burit den.

1 mos 3:7 <Trad:> Och bådas ögon öppnades och de förstod att de var nakna. och de fäste hop fikonlöv och de gjorde skydd [gördlar] åt sig.

Och det som kommer från regler är att man inte klarar att följa dem i detalj, och då blir man oärlig för att ingen skall se det. Man är inte längre naken för varandra, Man tvingas dölja sig, ta på sig kläder.

1 mos 3:19 <Trad:> I ditt ansiktes svett skall du äta ditt bröd, tills du återvänder till marken, för från den togs du, för du var stoft och det skall du åter bli.
| <Alt:> Genom budskapet [plågan] i din närvaro, skall du inta segrar [bröd, värme], evig är din omvändelse [tills du återvänder], mänsklighetens Gud, för från den togs du, för du var den värdelöse [skräp], och du är till för att omvända de värdelösa [skräpet].

I vers 19 ser vi att förbannelsen som kom ut av fallet varar tills Jesus har dött. Tills han har vänt åter till marken.

Att återvända till marken kan man också se som Jesu andra återkomst och det är alltså då som han tillfullo skall lägga tillrätta allt, och vi skall få den värld och de människor som Gud har tänkt sig i sin frälsningsplan för världen.

En annan text som ofta citeras och som talar om att Jesus skall segra över det onda det är texten i vers 15.

1 mos 3:15 <Trad:> Och jag sätter fiendskap mellan dig och mellan kvinnan och mellan din avkomma och mellan hennes avkomma, han krossar huvudet på dig, och du skall krossa hälen på honom.
| <Alt:> Och jag sätter fiendskap mellan, din vishet och kvinnans [eldens] vishet och mellan din makt och dess makt, den krossar huvudet på dig och du krossar det lögnaktiga [det uppsvullna, det bedrägliga] hos honom.

Jesus skall krossa ormens huvud. Det är Jesus, kvinnans avkomma, som skall förinta djävulen, Djävulen däremot skall krossa det lögnaktiga, det bedrägliga, och det som är uppsvullet, inom kristenheten. Ormen skall sluka, den utväxt som finns i kristenheten av människor som hänger med men inte är helt med, utan rör sig i periferin, människor som låtsas de är frälsta och följer Jesus men de gör det för syns skull och inte i hjärtat.

Summering och slutord
Här har vi alltså ett avsnitt som beskriver hur vi som kristna låter oss luras till synd. Men hur resultatet av det får bäras också av Jesus, som alltid är med oss. Han bär vår synd och hans död tar bort förbannelsen. Och Jesus krossar djävulen, ondskan i tillvaron.

Men för oss är det viktigt att leva nära Jesus, det är hans kraft och ledning som bär oss i livet.

I 1 Mos 3:23 får vi läsa hur människorna blir förvisade ut ur lustgården.

Men redan i brevet till den första församlingen kan vi läsa:

Upp 2:7 … Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från livets träd, som är i min Guds paradis.

Alltså redan här när Jesus skriver till den första församlingen talar han om att vägen nu är öppen till livets träd. Det är han som har öppnat den, när han dog för oss på korset. Det är han som gör att vi tillhör de som segrar, för det är i honom vi har segern, och alltså får äta av Livet träd och vara i Guds Paradis tillsammans med Jesus.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar