minJesus 7
Jesus tar vår synd
Här kommer vi till ett intressant avsnitt där vi får
läsa hur kvinnan, församlingen, vi
människor, låter oss luras och tar lagen till
hjälp. Och hur detta hopplösa tillstånd kommer in, där vi inte längre är ärliga
mot varandra, vi
försöker att dölja våra fel, Och i stället för att förlåta och hjälpa
dömer vi varandra.
Och förbannelsen kommer
in som ett resultat, en frukt, av vår oförmåga att göra det Gud vill.
Men Jesus
har tagit vår synd, våra fel och i honom har vi förlåtelse. Han går tillsammans med oss den
jobbiga vägen. Och genom
hans död är vi alla befriade från förbannelsen.
1 mos 3:1
<Trad:> Och ormen var listigast av markens djur som Guds Jashve hade
gjort och han sade till kvinnan [Eva]: Men är det verkligen så att Gud har sagt, ni skall inte äta av alla träd i
trädgården.
1 mos 3:2
<Trad:> Och kvinnan [Eva] sade till ormen: Vi skall äta av
frukten på trädgårdens träd.
1 mos 3:3 <Trad:> Men av frukten från trädet
mitt i [skilda från, som är i skilje] trädgården säger Gud: Ni skall inte äta
av den, eller ens komma vid den, för att ni inte skall dö.
1 mos 3:4
<Trad:> Och ormen sade till kvinnan: Inte skall ni döden dö.
1 mos 3:5
<Trad:> För Gud vet att den dagen ni äter av det öppnas era ögon och
ni blir som Gud, ni förstår vad som är gott och ont.
1 mos 3:6
<Trad:> Och kvinnan såg att trädet var gott att äta från för hon kände
lust till att se och kände begär till trädet, eftersom det ger vishet. Och hon tog av frukten och hon åt och
hon gav åt mannen som var med henne och han åt.
I den traditionella översättningen här möte vi
frestaren i form av en orm. En lurig slingrig varelse, och vi ser att hans
budskap är att vi skall göra det som inte är tillåtet. Då får vi kunskap.
Men det intressantaste i den här beskrivningen är att
det är Eva, Vi i guds församling
som tar frukten, gör det
felaktiga. Och Jesus får synden av oss.
Det är vi som ger det åt honom.
Ofta framställs syndafallet här som att människan.
Adam tar frukten och äter och därmed syndar. Man det är alltså Eva som tar
frukten och mannen,
får den, får synden av Eva. På samma sätt som Jesus bär vår synd.
1 mos 3:1 |
<Alt:> Och förtrollningen [tjusaren, pengarna] var tillsammans med alla
demoniska [djävulens] varelser,
som Jesus [Jashve] Guds son hade
krossat [bearbetat] och han sade
till kvinnan [elden]: Men är det
verkligen så att Gud har sagt, ni skall inte ta in av alla bedrövliga
[inhägnande] stadgar.
1 mos 3:2 |
<Alt:> Och kvinnan [elden] sade till förtrollningen [tjusaren, pengarna]: Vi skall ta
till oss av belöningarna från en skyddande [bedrövliga, inhägnande] stadga.
1 mos 3:3 | <Alt:> Men av kränkningarna
[förebråelserna, frukten] från stadgan som är mitt i [i skiljaktighet mot,
inblandat i, verkar genom fördömelse i] hägnet säger Gud: Ni skall
inte ta till er av den eller ens ha med den att göra, för att ni inte
skall dö.
Här ser vi att det är för att det ligger fördömelse i
de stadgar som kommer från kunskapens träd som vi inte skall ha med dem att
göra. Gud ville inte att vi skall fördöma varandra. Han säger ju: Döm inte så blir ni inte dömda och fördöm
inte så blir ni inte fördömda. Domen tillhör Gud och
det kan vi läsa om i Upp 20:12 – 15.
1 mos 3:4 |
<Alt:> Och förtrollningen
[tjusaren, pengarna] sade till kvinnan [elden]: Inte skall ni döden dö.
1 mos 3:5 |
<Alt:> För Gud vet att den dagen
ni tar emot [er föda är] därifrån
då öppnas deras [era] ögon och ni blir lika gudarna och
förstår vad som är välgörande och härskande [kollega].
Här ser vi också att när man har reglerna och lagarna då tror man, man är
som Gud det är bara att följa reglerna så är man
som Gud. Och man
ser också sin chans att härska över andra genom att bestämma reglerna för dem.
Det här med regler har blivit ett sätt att behärska andra och att förse sig själv.
Det är välgörande för en själv, man skaffar sig pengar, man känner sig
förtrollad, tjusig, utvald.
1 mos 3:6 |
<Alt:> Och kvinnan [elden] såg att stadgan [stabiliteten] var välgörande att ta emot och hon kände
lust till det hon såg och kände lust till stadgarna [stabiliteten], eftersom det ger framgång. Och hon
tog av resultatet och hon tog in det och hon gav åt mannen som var med henne
och han tog emot.
Man får det roligt och
det ger framgång, tror man.
Och man faller i frestelsen och tror förförelsen. Men Jesus har tagit vår synd
han har burit den.
1 mos 3:7
<Trad:> Och bådas ögon öppnades och de förstod att de var nakna. och de fäste hop fikonlöv och de
gjorde skydd [gördlar] åt sig.
Och det som kommer från regler är att man inte klarar att följa dem i detalj, och då blir man oärlig för
att ingen skall se det. Man
är inte längre naken för varandra, Man tvingas dölja sig,
ta på sig kläder.
1 mos 3:19
<Trad:> I ditt ansiktes svett skall du äta ditt bröd, tills du återvänder till marken, för från den
togs du, för du var stoft och det skall du åter bli.
| <Alt:> Genom budskapet [plågan] i din närvaro, skall du inta segrar [bröd, värme], evig är din omvändelse [tills du
återvänder], mänsklighetens
Gud, för från den togs du, för du var den värdelöse [skräp], och du är till för att omvända de
värdelösa [skräpet].
I vers 19 ser vi att förbannelsen som kom ut av fallet varar tills Jesus har dött.
Tills han har vänt
åter till marken.
Att återvända till marken
kan man också se som Jesu andra
återkomst och det är alltså då som han tillfullo skall lägga tillrätta allt,
och vi skall få den värld och de människor som Gud har tänkt sig i sin
frälsningsplan för världen.
En annan text som ofta citeras och som talar om att
Jesus skall segra över det onda det är texten i vers 15.
1 mos 3:15
<Trad:> Och jag sätter fiendskap mellan dig och mellan kvinnan och
mellan din avkomma och mellan hennes avkomma, han krossar huvudet på dig, och du skall krossa hälen på honom.
| <Alt:> Och jag sätter
fiendskap mellan, din vishet och kvinnans [eldens] vishet och mellan din makt
och dess makt, den krossar huvudet på dig och du krossar det lögnaktiga
[det uppsvullna, det bedrägliga] hos honom.
Jesus skall krossa ormens huvud. Det
är Jesus, kvinnans avkomma, som skall förinta djävulen, Djävulen däremot
skall krossa det lögnaktiga,
det bedrägliga, och det som är uppsvullet,
inom kristenheten. Ormen skall sluka,
den utväxt som finns i kristenheten av
människor som hänger med men inte är helt med, utan rör sig i periferin, människor som låtsas de är frälsta och
följer Jesus men de gör det för syns skull och inte i hjärtat.
Summering och slutord
Här har vi alltså ett
avsnitt som beskriver hur vi som kristna låter oss luras till synd. Men hur
resultatet av det får bäras också av Jesus, som alltid är med oss. Han bär vår
synd och hans död tar bort förbannelsen. Och Jesus krossar djävulen, ondskan i
tillvaron.
Men för oss är det viktigt
att leva nära Jesus, det är hans kraft och ledning som bär oss i livet.
I 1 Mos 3:23 får vi läsa
hur människorna blir förvisade ut ur lustgården.
Men redan i brevet till
den första församlingen kan vi läsa:
Upp 2:7 …
Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från livets träd,
som är i min Guds paradis.
Alltså redan här när Jesus skriver till den första församlingen talar
han om att vägen nu är öppen till livets träd. Det är han som har öppnat den, när han
dog för oss på korset. Det är han som gör att vi tillhör de som segrar, för det
är i honom vi har segern, och alltså får
äta av Livet träd och vara
i Guds Paradis tillsammans med Jesus.
Karl
Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar