lördag 15 augusti 2015

minJesus 8

Brodermordet, Judarna dödar Jesus

1 Mos 4

Berättelsen om brodermordet ses av många bara som en berättelse om ett hemskt mord, men det är i själva verket en profetia om hur Judafolket dödar Jesus och blir fördrivna från sitt land som ett straff för det de gjort.

Det här visar åter Guds fantastiska förmåga att säga vad som skulle ske. Redan här i det 4:e kapitlet talar han om detta hemska att Judarna, Guds egendomsfolk inte skulle ta emot hans son, utan döda honom. Och vi kan alltså sitta här nu och konstatera att Gud skrev in det här långt innan det hände.

Tänk vilken fantastisk Gud vi har. Och inte bara att han konstaterar detta hemska utan det här är ett led i hans frälsning av mänskligheten. Det kan vi se när vi tillsammans med det här kapitlet läser andra ställen i bilen där Guds seger proklameras. Gud vet och Gud har makten och han kommer att segra.

Och åter igen kan vi se Guds seger om vi läser 1 Mos 1:26 – 27, där Gud skapar människan till sin avbild till sitt blod, till att vara en del av honom själv, tillhöra hans släckt. Eller vi kan läsa Upp 19:20 – 21. Där vi ser hur Jesus segrar.

1 Mosebok 4
1 mos 4:1 <Trad:> Och Adam [människan] var tillsammans med Eva sin hustru, och hon blev havande och födde Kain och hon sade: Jag har fått en man, det är Jashve. 
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] var tillsammans med Eva [liv] och hon blev havande och födde Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk], och hon sade: Jag har fått en människa, det är Jesus [Jashve]. 
1 mos 4:2 <Trad:> Och hon födde en gång till, och det blev hans bror Abel, och Abel var fåraherde och Kain var åkerman.
| <Alt:> Och hon födde en gång till, och det blev hans bror Abel [ande fylld, fåraherde, dödad, föraktad], Abel var fåraherde och Kain var det mänskligas slav [markens slav].

Att den här berättelsen handlar om Judafolket och Jesus det kan man se på att Kain brukade marken. När Gud skapade land på den 3:e dagen (1 Mos 1:9 – 13) är det en profetia på att Israels folk och land där kommer in i historien till skillnad från havet som är hedningarna. Och vi såg det också i 1 Mos 2:7, när Gud gjorde Jesus från marken, den Judiska församlingen som vi skrev där. Här har vi alltså också denna koppling med marken som symboliserar Judarna och deras tro.

Vi ser att Abel är fåraherde och att när han kommer med sitt offer så är det från det förstfödda fåret. Abel var fåraherde på samma sätt som Jesus är allas vår herde.

1 mos 4:3 <Trad:> Och det hände efter en tid att Kain offrade åt Jashve från åkerns avkastning.
1 Mos 4:4 <Trad:> Och Abel lät också bära fram [offra] från de förstfödda fåren [småboskapen] och deras fett. Och Jesus [Jashve] såg till [accepterade] Abel och till hans offergåva. 
1 mos 4:5 <Trad:> Men till Kain och till hans offergåva såg han inte och Kain blev mycket arg och hans ansikte föll ner väldigt.

1 mos 4:3 | <Alt:> Och det händer efter en tid att Kain offrade till Jesus [Jashve] av det mänskligas frukt.
1 Mos 4:4 | <Alt:> Och Abel lät också offra från de förstfödda fåren och deras bästa. Och Jesus [Jashve] blir frälsningen [ses] tillsammans med Abel och hans offergåva. 
1 mos 4:5 | <Alt:> Men Kain och hans offergåva accepterade han inte, och Kain blev en väldig tyrann mot andra.

Vi ser också i berättelsen att Abel kommer med, det bästa från sitt förstfödda får. Det symboliserar Jesus som bar fram sig själv, Jesus var den förstfödde och han blir frälsningen, som vi kan se i vers 4, som ett offerlamm, den förstfödde, Guds son, som offras. Och vi ser att det offret godkänner Gud.

Kain däremot han bär fram från markens frukt, från det den judiska tron ger, en tro utan Jesus och som bygger på lagen och lagträldom. Men det fungerar inte. Gud godkänner det inte.


1 mos 4:7 <Trad:> Men om du bättrar dig blir du accepterad, men om du inte bättrar dig öppnar det för synd och den ligger på lur och ve dig när du överväldigas av den och den härskar över dig.
| <Alt:> Men om du bättrar dig får du värdighet, och om du inte bättrar dig öppnar det för syndastraff och det ligger på lur och ve dig när du skall dricka av det, och du skall kastas ut genom det.
1 mos 4:8 | <Trad:> Och Kain sade till sin broder Abel när de var på fältet, och Kain straffade sin broder Abel och dödade honom.
| <Alt:> Och Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk] talade med sin broder Abel [ande fylld, fåraherde, dödad, föraktad] och det skedde genom oskyldiggörandet [fullkomligheten] i Jesus [Jashve] i landet, och Kain var avundsjuk på Abel sin broder och dödade honom.

I sin avundsjuka dödar Kain Abel, på samma sätt som Judarna dödade Jesus.

1 mos 4:11 <Trad:> Och nu förbannar jag marken som öppnat sin mun för att ta emot din broders blod från din hand.
1 mos 4:12 <Trad:> För när du arbetar med marken skall den inte längre ge säd som den tidigare har producerat åt dig, du skall bli flykting och kringvandrande på jorden.

Straffet som Judarna fick för att de dödade Jesus det var att bli fördrivna från sitt land och vi vet att det ägde rum med början år 70 och framåt. Och det här tragiska som hände Judarna, det kan vi alltså se här att det viste Gud.

1 mos 4:13 Och Kain svarade Jesus [Jashve]: Min synd [missgärning] är för stor att förlåtas [glömmas].
1 mos 4:14 <Trad:> Se, du har idag fördrivit mig bort från landets yta och från ditt ansikte. Jag får gömma mig och jag skall bli flykting och kringvandrande på jorden och alla som finner mig kommer att döda mig.
1 mos 4:15 <Trad:> Och Jashve sade till honom: Det är ordnat för alla som dödar Kain skall bli sjufalt hämnade, och Jashve satte ett tecken så att de inte skulle slå ihjäl honom.

Normalt skulle det här inneburit att Judarna idag skulle varit utplånade. Det brukar hända alla andra folk som blir behandlade som Judarna blev. Men Gud ordnade så att det inte skulle hända, och vi kan se idag att efter 2000 år så finns Judarna kvar och idag så samlas de på nytt i sitt land.

| <Alt:> Och Jesus [Jashve] sade till honom: Det är ordnat för varje Kain dödare skall fullständigt uppstå, och det är Jesu [Jashves] kommande för att jag var föraktad [hade rinnande sår] och deras nederlag är i honom, hela hans familj.

Här har vi en vers som pekar på Jesu kommande, och den frälsning vi hedningar har i honom.

1 mos 4:16 <Trad:> Och Kain vandrade bort från Jashve och bosatte sig i landet, han utvandrade öster ut från Eden.
| <Alt:> Och Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk] för [förs] ut från det som tillhör Jesus [Jashve] och han skall återvända [återvände] till [på] den fasta grunden [marken], han tar [tog] bort det som var före Eden [ljuvlighet, det eviga, församling].

Här i vers 16 ser vi hur Kains straff verkställs, men i den alternativa översättningen kan vi till och med se att Kain, alltså Judarna skall återvända till marken, alltså sitt land, och överge det som inte hade med Jesus att göra (var före Eden). Med andra ord så har vi här en profetia på att Judarna skall återvända, det som vi ser idag.

Tänk återigen får vi se att dessa berättelser som man idag mest läser för små barn, men inte förstår vad de skall vara till för, de är de mest innehållsrika profetiorna i Bibeln. Där Gud drar upp hela sin plan med mänskligheten. Där vi får se vad Jesus var och att han skulle dödas av sitt eget folk, sin bror. Och straffet som drabbade Judarna etc. Allt detta viste Gud och skrev in det i sin profetia, som finns i dessa berättelser.

Tänk vilken Gud vi har, han viste allt långt innan det skulle hända. Han finns verkligen och har makten. Och tänk snart skall han införa sitt rike för oss alla. Det är han som skall segra, som vi kan läsa i Upp 19:20 - 21, som vi påpekat många gånger, och snart är vi där.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar