minJesus 8
Brodermordet, Judarna
dödar Jesus
1 Mos 4
Berättelsen om brodermordet ses
av många bara som en berättelse om ett hemskt mord, men det är i själva verket en profetia om
hur Judafolket dödar Jesus och blir fördrivna från
sitt land som ett straff för
det de gjort.
Det här visar åter Guds fantastiska förmåga att säga vad som skulle ske.
Redan här i det 4:e kapitlet talar han om detta hemska att Judarna, Guds
egendomsfolk inte skulle ta emot hans son, utan döda honom. Och vi kan alltså sitta
här nu och konstatera att
Gud skrev in det här långt innan det hände.
Tänk vilken fantastisk Gud
vi har. Och inte bara att han konstaterar detta
hemska utan det
här är ett led i hans frälsning av mänskligheten.
Det kan vi se när vi tillsammans med det här kapitlet läser andra ställen i
bilen där Guds seger proklameras.
Gud vet och Gud
har makten och han kommer att segra.
Och åter igen kan vi se Guds seger om
vi läser 1 Mos 1:26 – 27,
där Gud skapar människan till
sin avbild till sitt blod, till att vara en del av honom själv, tillhöra hans
släckt. Eller vi kan läsa Upp
19:20 – 21. Där vi ser hur Jesus segrar.
1 Mosebok 4
1 mos 4:1
<Trad:> Och Adam [människan] var tillsammans med Eva sin
hustru, och hon blev havande och födde Kain och hon sade: Jag har fått en man,
det är Jashve.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] var tillsammans med Eva [liv] och hon blev havande och födde Kain
[spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk], och hon sade: Jag har fått en
människa, det är Jesus [Jashve].
1 mos 4:2 <Trad:>
Och hon födde en gång till, och det blev hans bror Abel, och Abel var fåraherde och Kain var åkerman.
| <Alt:> Och hon födde
en gång till, och det blev hans bror Abel [ande fylld, fåraherde,
dödad, föraktad], Abel var fåraherde och Kain var det
mänskligas slav [markens slav].
Att den här berättelsen handlar om Judafolket och Jesus det
kan man se på att Kain
brukade marken. När Gud skapade land på den 3:e dagen (1
Mos 1:9 – 13) är det en profetia på att Israels folk och land där kommer in i historien till skillnad
från havet som är hedningarna. Och vi såg det också i 1 Mos 2:7, när Gud gjorde
Jesus från marken, den Judiska församlingen som vi skrev där. Här har vi alltså
också denna koppling med marken som symboliserar Judarna och deras tro.
Vi ser att Abel är fåraherde och
att när han kommer med sitt offer så är det från det förstfödda fåret. Abel var
fåraherde på samma sätt som Jesus
är allas vår herde.
1 mos 4:3
<Trad:> Och det hände efter en tid att Kain offrade åt Jashve från åkerns avkastning.
1 Mos 4:4
<Trad:> Och Abel lät också bära
fram [offra] från de förstfödda fåren
[småboskapen] och deras fett. Och
Jesus [Jashve] såg till [accepterade] Abel och till hans offergåva.
1 mos 4:5
<Trad:> Men till Kain och till hans offergåva såg han inte och Kain
blev mycket arg och hans ansikte föll ner väldigt.
1 mos 4:3 | <Alt:> Och det
händer efter en tid att Kain offrade till Jesus [Jashve] av det mänskligas frukt.
1 Mos 4:4 | <Alt:> Och Abel
lät också offra från de förstfödda fåren och deras bästa. Och Jesus [Jashve] blir frälsningen [ses] tillsammans med
Abel och hans offergåva.
1 mos 4:5 | <Alt:> Men Kain
och hans offergåva accepterade han inte, och Kain blev en
väldig tyrann mot andra.
Vi ser också i berättelsen att Abel kommer med, det bästa från
sitt förstfödda får. Det symboliserar Jesus som bar fram sig själv, Jesus var den förstfödde
och han blir frälsningen, som vi kan se i vers 4, som ett offerlamm, den förstfödde, Guds son, som offras. Och vi
ser att det offret
godkänner Gud.
Kain däremot
han bär fram från markens
frukt, från det den judiska tron ger,
en tro utan Jesus och
som bygger på lagen och
lagträldom. Men det fungerar inte. Gud
godkänner det inte.
1 mos 4:7
<Trad:> Men om du bättrar dig blir du accepterad, men om du inte
bättrar dig öppnar det för synd och den ligger på lur och ve dig när du
överväldigas av den och den härskar över dig.
| <Alt:> Men om du bättrar
dig får du värdighet, och om du inte bättrar dig öppnar det för syndastraff
och det ligger på lur och ve dig när du skall dricka av det, och du skall
kastas ut genom det.
1 mos 4:8 |
<Trad:> Och Kain sade till sin broder Abel när de var på fältet, och
Kain straffade sin broder Abel och dödade honom.
| <Alt:> Och Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk] talade med sin broder Abel [ande fylld, fåraherde, dödad, föraktad] och det skedde genom oskyldiggörandet [fullkomligheten] i Jesus [Jashve] i landet, och Kain var avundsjuk på Abel
sin broder och dödade honom.
I sin avundsjuka dödar
Kain Abel, på samma sätt som Judarna dödade Jesus.
1 mos 4:11
<Trad:> Och nu förbannar jag
marken som öppnat sin mun för att ta emot din broders blod från din hand.
1 mos 4:12
<Trad:> För när du arbetar med marken skall den inte längre ge säd som
den tidigare har producerat åt dig, du
skall bli flykting och kringvandrande på jorden.
Straffet som Judarna fick för att de dödade Jesus det
var att bli fördrivna
från sitt land och vi vet att det ägde rum med början år
70 och framåt. Och det här tragiska som hände Judarna, det kan vi alltså se här
att det viste Gud.
1 mos 4:13 Och Kain svarade Jesus [Jashve]: Min synd [missgärning] är för stor att förlåtas [glömmas].
1 mos 4:14
<Trad:> Se, du har idag fördrivit mig bort från landets yta och från
ditt ansikte. Jag får gömma mig och jag skall bli flykting och kringvandrande
på jorden och alla som finner mig kommer
att döda mig.
1 mos 4:15
<Trad:> Och Jashve sade till honom: Det är ordnat för alla som dödar
Kain skall bli sjufalt hämnade, och Jashve
satte ett tecken så att de inte
skulle slå ihjäl honom.
Normalt skulle det här
inneburit att Judarna idag skulle varit utplånade.
Det brukar hända alla andra folk som blir behandlade som Judarna blev. Men Gud ordnade så att det inte skulle hända,
och vi kan se idag att efter 2000 år så finns Judarna kvar och idag så samlas
de på nytt i sitt land.
| <Alt:> Och Jesus
[Jashve] sade till honom: Det är ordnat
för varje Kain dödare skall fullständigt uppstå, och det är Jesu
[Jashves] kommande för att jag
var föraktad [hade rinnande sår] och deras nederlag är i honom, hela hans familj.
Här har vi en vers som pekar på Jesu kommande, och den frälsning vi hedningar har i honom.
1 mos 4:16
<Trad:> Och Kain vandrade bort från Jashve och bosatte sig i landet,
han utvandrade öster ut från Eden.
| <Alt:> Och Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk] för [förs] ut från det som tillhör
Jesus [Jashve] och han skall
återvända [återvände] till [på] den
fasta grunden [marken], han tar
[tog] bort det som var före Eden [ljuvlighet, det eviga, församling].
Här i vers 16 ser vi hur Kains straff verkställs, men
i den alternativa översättningen kan vi till och med se att Kain, alltså Judarna skall återvända till
marken, alltså sitt land, och överge
det som inte hade med Jesus att göra (var före Eden). Med
andra ord så har vi här en profetia på att Judarna skall återvända, det som vi
ser idag.
Tänk återigen får vi se att dessa berättelser som man
idag mest läser för små barn, men inte förstår vad de skall vara till för, de
är de mest innehållsrika profetiorna
i Bibeln. Där Gud drar upp hela sin plan med
mänskligheten. Där vi får se vad Jesus var och att han skulle dödas av sitt
eget folk, sin bror. Och straffet som drabbade Judarna etc. Allt detta viste Gud och skrev in det i sin
profetia, som finns i dessa
berättelser.
Tänk vilken Gud vi har,
han viste allt långt innan det skulle hända. Han finns verkligen och har makten.
Och tänk snart skall han införa
sitt rike för oss alla. Det är han
som skall segra, som vi kan läsa i Upp 19:20 - 21, som vi påpekat många gånger,
och snart är vi där.
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar