onsdag 19 augusti 2015

minJesus 13

Regnbågen, Guds symbol på renhet

1 Mos 9:8 – 17, Regnbågen, Guds förbund och tecken på Mångfalden i Gud

Allt det som Gud nu har gjort leder till att vi får ett samhälle där vi kan vara olika. Det är det som är symboliken i Regnbågen. Det vita ljuset består av alla de andra ljusen tillsammans.

1 mos 9:8 Och Gud talade till Noa [det upphör, vila, bo, den som leder, han som lämnades ensam kvar] och hans söner [barn, lärjungar], han sade till dem:
1 mos 9:9 Och se jag upprättar mitt förbund [sammanslutning, mat] med [för] er och med er avkomma [säd, arm, kraft] efter er.
1 mos 9:10 <Trad:> Och alla levande djur som är med er fåglar, boskapsdjur och alla er marks djur, från alla de som gick ut ur arken, för alla djur på marken.
| <Alt:> Och all levande ande som är med er genom det strålande, in genom överflödet, och genom att mätta er, den fasta grundens liv, för att sörja för de som gick ut ur arken, för att ta hand om [mätta] det levande på den fasta grunden.

Gud upprättar ett förbund med Noa alltså Jesus och de som tillhör honom, och som nu lever på den fasta grunden, de fasta grundvalarna, som Gud har gjort.

1 mos 9:11 <Trad:> Och jag upprättar mitt förbund med er, att inte åter igen döda alla varelser med störtfloden med vatten och att det inte skall åter igen bli en syndaflod som fördärvar jorden [landet].
| <Alt:> Och jag förverkligar min mat åt er och inte tjänare som sörjer för människor från matlagret med vad som helst, och det skall inte bli tjänare från massan som förstör den fasta grunden.

Förbundet innebär att döden upphör, vi får nu Guds mat, och den är inte vilken mat som helst, för den fasta grunden skall inte förstöras.

1 mos 9:12 | <Trad:> Och Gud sade: Detta är tecknet på förbundet som jag ger mellan mig och mellan er och mellan alla levande varelser som tillhör er för generationer i evighet.
| <Alt:> Och Gud sade: Här är samtyckandet till försörjningen [klargörandet] som jag ger, min visdom och er visdom och visdomen hos en försörjd [omhändertagen] levande ande som är er, för generationer i det fördolda [evighet].
1 mos 9:13 | <Trad:> Min båge har jag satt i skyn och det skall vara till förbundets tecken mellan mig och mellan jorden.
| <Alt:> Min bågskytt har jag satt över svartkonsten [trollkonstnärerna] och han är min visdoms förbunds bevis och den fasta grundens visdom.
| < Alt2:> Den jag har fångat har jag satt över dunklet [svartkonsten] och han skall komma som min föda [till min högtidssamling], min visdom och den fasta grundens [jordens] visdom.

Tecknet på förbundet som Gud sluter med Noa, Jesus, är Guds båge i skyn, Regnbågen.

I regnbågen ligger Guds visdom, och den representerar Guds bågskytt som försvarar oss mot ondskan, svartkonsten och är med oss på den fasta grunden.

Och vi ser i vers 13, alt2; hur Jesus skall komma som Guds förda till oss till högtidssamlingen, och Jesus är Guds visdom och han är den fasta grunden.

1 mos 9:14 | <Trad:> Och när de mörka molnen är över jorden, och bågen syns i molnen.
| <Alt:> Och är svartkonstens konstnärer på den fasta grunden [jorden] och bågskytten [den infångade] uppenbarar sig över svartkonsten.
1 mos 9:15 <Trad:> Då minns jag mitt förbund som är mellan mig och mellan er och mellan alla varelser som andas, i allt kött, så att det inte igen blir något vatten med en störtflod, till fördärv för allt kött.
| <Alt:> Då är det min pojke [man] min föda som är min visdom och er visdom och all levande andes visdom, i allt evangelium, så att det inte igen blir vem som helst, en lagervara, till fördärv för allt evangelium.

När mörkret och svartkonsten, det onda hopar sig då är Guds tecken där, Guds Pojke, Guds bågskytt, Jesus och han är visdomen i allt evangelium.

1 mos 9:16 <Trad:> Och är bågen i skyn då ser jag den och påminns om det eviga förbundet mellan Gud och mellan alla levande varelser, i allt kött, som är på jorden.
| <Alt:> Och när bågskytten [den insnärjde, den infångade] är i dunklet, då ser jag pojken [mannen], den eviga födan, Guds vishet och all levande andes vishet i evangeliet, som är på den fasta grunden [på jorden, i landet].
1 mos 9:17 <Trad:> Och Gud sade till Noa: Detta är förbundets tecken som jag låtit sätta upp mellan mig och mellan allt kött som är på jorden [i landet].
| <Alt:> Och Gud sade till Herren [Noa]: Detta är födan som skall komma som jag låtit stå upp, min visdom och evangeliets försörjande visdom, honom som är den fasta grundens offer.
| <Alt2:> Och Gud sade till Noa: Detta är den högtidssamlingen som skall komma, som jag gjort, min visdom och visdomen i evangeliets föda på jorden.

Regnbågen är tecknet på Guds förbund och det är Guds föda till oss, Jesus. Och det är när Jesus kommer som det är högtid, festmåltid, på Jorden, den fasta grunden. Och det är Jesus som är evangeliets visdom.

Och vad visar nu Regnbågen. Varför består den av alla färger. Jo det är för att när ljuset från alla färger blandas då får vi vitt. Den färg som representerar renhet, det är först när alla får vara med, när alla är lika mycket värde. Då uppfylls Guds evangelium och Guds vishet. Gud vill förlåta alla, Gud vill att vi förlåter varandra, Vi skall inte döma, och det är en viktig princip. Det är därför alla färger är med i regnbågen. Alla olika människor är välkomna, och var och en får ha det på sitt sätt, sin kultur, alla behöver inte vara lika.

Det är det Regnbågen visar och det är det som är Guds visshet. Och det Jesus säger när han säger: Döm inte på det att ni inte skall bli dömda och fördöm inte så att ni inte blir fördömda.

Det här kommer Gud att genomföra i 1000 årsriket, Alla människors lika värde och rätten att få vara sig själv, leva på sitt sätt, och det är först då vi blir ärliga, vi vågar säga som det är, vad vi innerst tänker etc. Och då kommer Guds sanning fram, öppenheten.

Men vi får inte blanda ihop Guds Regnbåge med den regnbågsflagga som Homofilerna har gjort till sin. Att Gud inte accepterar homofili, det kan vi se i Rom 1:24 – 27 och i berättelsen om Sodom i 1 Mos 19. Och i Upp 21:8. Det här att Homofilerna har tagit regnbågen till sin symbol det kan man se som ett angrepp av Antikrist, av hans anda. Han klär sig i Guds symboler och förvirra Guds församling.

Men vad Gud menar med sin symbol det är det samförstånd och broderliga kärlek vi skall visa varandra i renhet och i Jesu anda av förståelse och förlåtelse. Och att vi måste tillåta varandra att vara lite olika.

Och det är aldrig fel att påpeka att det också finns nåd och frälsning för homofiler och andra filer av konstiga slag som vi hör om numera. Alla är inkluderade i Guds nåd, men vi måste ta emot och låta Guds nåd verka, också till frälsning och omvändelse. Då kommer Guds rike till oss


Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar