lördag 22 augusti 2015

minJesus 16

Jesu offer


Här i Jonas bok följer sedan en bön som Jesus ber när han offrar sig. Den innehåller många intressanta aspekter och visar djupet av Jesu offer.

Man kan också se det här som Juda folkets fördrivning, Och det skedde ju som ett resultat av att de dödade Jesus, så de två händelserna hänger ihop. Det är intressant att flera typiska saker för den Judiska förskingringen finns med här.

Jon 2:2.  Och Jona bönföll till [dömde, bad till, medlade för] Jesus [Jashve] sin Gud, från fiskens mage [livmoder, buk, sköte].
Jon 2:3.  Och han sade: Jag ropade till Jesus [Jashve] från min ångest, och han svarade mig, från helvetets buk [mage, kropp, livmoder] var mitt rop på hjälp, du hörde min röst.

Här kan det se lita underligt ut att Jona ber till Jesus, när han skulle vara en Jesus gestalt, i profetian. Men så här är det ofta skrivet, på ställe som syftar på Jesus, och Jesus här är ju egentligen YHWH, namnet på den Gud som uppenbarade sig i busken för Mose, och som är Abrahams Isaks och Jakobs Gud. Och som Jesus i flera uttalande antyder att han är.

De här versarna uttrycker Jesu ångest inför hans död, den kan vi ju också läsa om i Nya testamentet när Jesus bad i Getsemane. Och vi vet hur han fick gå in i dödsriket, ondskans centrum (helvetets buk) för att befria människorna.

Jon 2:4.  Och du har kastat mig i djupet, i havets hjärta, [mitt, själ, till att förstå] och strömmarna vänder mig helt runt och dina vågor har gått fram över mig.
Jon 2:5.  Och jag sade: Jag fördrivs bort från dina ögon, om jag bara kunde [förvisso kommer jag] åter få se upp till [inte åter få se, åter bry mig om] ditt heliga tempel.

Här har vi en vers som ytterligare visar den förtvivlan som Jesus kände, när han gick i döden för vår skull.

Det pekar också på att det är hos hedningarna som evangeliet skall predikas i fortsättningen. Vilket ju också skedde.

Jon 2:6.  Jag har omgetts av vatten ända till urhavets själ. Förgängelse [sjögräs] omsluter mitt fastbundna huvud.

Här kan vi se att det är gräs som håller fast. Grönska är liv på lagens nivå. På den Judiska trons nivå. Det är alltså den Judiska tron som håller fast.

Vi kan läsa om det i 1 Mos 1: 11 där på tredje dagen, tredje årtusendet Gud urskiljer Judafolket, land blir synligt som det står och att Gud sade frambringa jorden Grönska. Det första livet, lagen, det stationära livet skapas.

Och här är det alltså den Judiska tron. Den stationära lagen som håller fast huvudet och som Jesus fick kämpa med för att vinna seger.

Jon 2:7.  Till bergens grund sänkte man mig, landet [jorden, marken] flydde bakom mig för evigt, och fördärvets offer är mitt liv [men från fördärvet stiger mitt liv], Jesus [Jashve] min Gud.

Jesus är ända nere vid grunden på bergen, för att därifrån bygga upp tron. Det fasta i tillvaron. Bygga sin församling.

Alltså han är den grund som vi får bygga på och bergen, det fasta i tillvaron det bygger på honom för han har varit där. Och han är vårt offer.

Jon 2:8.  I det mitt liv [själ] tynade bort, mindes jag Jesus [Jashve] och min bön gick till dig, till ditt heliga tempel.

Vi ser här hur Jesus offrar sig, hans liv tynar bort.

Jon 2:9.  Från bottnarnas tomhet [fåfänglighet] uppstår hans nåd, han skall lösa dem [honom].

Jesu nåd är grunden, det som är längst ner, det allt bygger på, där allt förr var tomhet och meningslöshet, där har vi nu Jesu nåd. Och den gör oss fria.

Och för de som ser det här som Judarnas fördrivning så ser vi att Jesus skall lösa också Judarna, och det gör han i nåd. Så som han befriar oss alla som ropar på honom och gör det genom sin nåd.

Jon 2:10.  Och jag tillber med hög röst i tacksägelse, jag offrar åt dig enligt mitt löfte, jag är färdig till Jesu [Jashves] frälsning.

Här är en vers där man kan se hur Jesus offrar sig enligt löftena och därmed fullföljer Guds frälsning. Lägger sitt verk till Guds frälsning så att den blir färdig.

Man kan också se hur man som människa får lägga sitt eget liv åt sidan. Offra sitt eget liv och ta emot Jesus liv och befrielse, bli en del av honom och hans verk och frälsning, och hur detta leder till verklig glädje och en högljudd tacksägelse, det blir så fantastiskt att man inte kan hålla tyst man måste ropa ut det man upplevt.

Jon 2:11.  Och Jesus [Jashve] sade till fisken och han kräktes upp Jona på det torra.

Jesu frälsning är nu klar och Jesus kommer tillbaka till sin församling. Jesus uppstår på tredje dagen som vi kan läsa i Bibeln.


Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar