minJesus 10,
Jesu återkomst, i
berättelsen om Noa
1 Mos 8:13 – 19, Arkens landning beskriver Jesu återkomst.
När Noa här går ur arken så har vi en profetia på Jesu återkomst och
det märkliga här är att det står två gånger att landet var torrt.
Den första gången gick inte Noa ut ur arken, men han
tog av taket. (1 Mos 8:13)
Den andra gången land är torrt kommer Jesus ut ur
arken och det är en profetia på själva Jesu återkomst. (1 Mos 8:14 -)
1 mos 8:13 Och på det
601:a året i 1:a månaden, den 1:a, var det torrt [tomt, öde] från vatten [de vem som helst] på den fasta grunden [i landet, på jorden, på marken] och
Noa tog bort taket [väderskyddet] på arken [lådan], och såg efter, och se markens
[landets, jordens, mänsklighetens, den kvinnliga människan] yta [ansikte] var torr [tomt, öde].
Vi ser att i första månadens fösta dag var det torrt på marken.
De är en intressant händelse och det motsvarar när Israels folk hade hela sitt land på nytt,
det var vid kriget 1967
som de för första gången hade det. Då första var marken
torr. Då första hade vattnet (hedningarna) lämnat hela land.
Vi ser också att Noa tog av taket på arken.
Det släppte in frisk
luft i arken. Luft står i
bibeln ofta för Ande.
Och det var precis vad som hände också i Jesu kyrka. År 1968, alltså året efter,
började den ande
utgjutelse som kom in i alla olika samfund,
från Katoliker och vidare. Nu ville Gud att alla skulle vara med.
Det är intressant att vi alltså kan peka ut det här
året när det hände. Att Israel hade hela landet och att Anden föll över hela
Guds kyrka.
Men som vi ser här så gick inte Noa ut ur arken vi
det här tillfället. Det gjorde han först
56 dagar senare.
1 mos 8:14 Och i 2:a månaden [det nya,
nyårsfesten] på 27:e
dagen [tiden, säsongen] i månanden [det nya, nyårsfesten] var den fasta grunden [landet, jorden, marken] torr.
1 mos 8:15 Och Gud talade till Noa, han sade till
honom:
Gud talar här med Noa och säger (i nästa vers nedan) att
han nu skall gå ut ur arken ut på marken. Och vi kan se det här som en profetia
på Jesu återkomst, när han kommer tillbaka till Israels folk som motsvarar
marken.
Vi kan konstatera att Israel då
liksom 1967 kommer
att ha hela landet. Det står också här att landet var torrt.
1 mos 8:16 Gå
ut [För ut, Frambringa] från arken [lådan] du
och din hustru [kvinna] och dina
söner och dina söners hustrur [kvinnor] med dig.
1 mos 8:17 <Trad:> Alla djur som är med dig,
alla varelser bland fåglarna och bland boskapsdjuren och bland alla landdjur
som rör sig på marken, låt dem gå ut med dig och överflöda jorden och föröka
sig och bli många på jorden.
| <Alt:> Allt levande som är med dig, från hela evangeliet [alla människor] i detta strålande, genom de
fogliga och genom de svärmande som svärmar på den fasta grunden, låt dem
strömma ut med dig och överflöda på den fasta grunden och bära frukt [öka] och bli många på den fasta
grunden.
1 mos 8:18 Och Noa gick ut och hans söner och
hans hustru [kvinna] och hans
söners hustrur [kvinnor] med honom.
1 mos 8:19 Alla varelser [levande, djur], alla
landdjur [kräldjur, de svärmande] och alla
fåglar [det strålande], alla som
rör sig på den fasta grunden [jorden, landet, marken], efter sina släkten, gick ut ur arken [lådan].
Vi ser vidare att alla går ut tillsammans med Noa.
Det är intressant för förutom Noa fanns det 7 människor i Arken. Det var Noas
hustru, det var hans 3 söner, och det var sönernas 3 hustrur. Det var alltså
lika många människor som gick ur arken tillsammans med Noa som det är församlingar
i Upp 2 – 3.
Och förutom människorna så kom också alla djuren ut
på marken. Djur av alla möjliga slag. De djur som varit inne i Noas ark, och
där blivit försonande,
och som vi mins från förra avsnittet så var Arken struken med Beck, försoning.
Och djuren var som vi sa en representant på alla de som blivit frälsta,
de är av alla slag, Gud tar emot alla och ger alla försoning.
Nu kommer alltså alla dessa ut tillsammans med Noa.
Det är alltså det som kommer att hända. Alla kommer
Israel tillmötes, alla de 7 församlingarna och frälsta människor från alla
nationer och alla olika kulturer.
Det är intressant att det är så det står och vi får se vad det innebär i praktiken.
Det här med berättelsen om Noa är ju en bildlik beskrivning på det Gud kommer att
göra.
Och lägger vi alltså 56 år (motsvarande
de 56 dagarna ovan) på 1967 så
kommer vi till 2023.
Alltså i vår närtid.
Men som vanligt skall man
vara försiktig med årtal. Bara Gud vet. Och vi kan läsa Mat
24:36.
Mat 24:36 Men angående denna dag
och den timmen vet ingen, inte heller de himmelska änglarna [budbärarna], utan
endast min far.
Men så mycket kan man konstatera att det är en väldigt
intressant tid vi lever i.
Mat 24:22 Och om de dagarna inte
förkortas kommer ingen människa [kött] överhuvud taget att räddas, men på grund
av de utvalds skall de dagarna förkortas.
Och läser vi i Mat 24:22 så skall saker hända
tidigare. Men återigen så är det som sagt en väldigt intressant tid vi lever i.
Det är också intressant att notera att här, i berättelsen om Noa, finns ingen
beskrivning av uppryckandet av församlingen som
somlig hävdar skall äga rum på slutet.
Om det alltså skall äga rum borde det funnits med här,
men det gör det inte, i
stället skall församlingarna och de kristna komma ut till Israel tillsammans
med Jesus.
Vad man då kan tänka sig är att de ord som på andra
ställen i bibeln talar om ett uppryckande av Guds folk de syftar på ett andligt uppryckande.
Gud skall lyfta sitt folk till en högre nivå, mera klarhet, mera uppfyllelse av
honom och det var ju det som ägde rum
när Anden föll i alla kyrkor.
Jag kommer ihåg att jag hörde Lars Enarsson i ett av
hans framträdande för några år sedan, och han sa att han ifrågasatte
uppryckandet och att han en gång frågat Gud om det och det var någon gång runt
1980 och Gud svarade honom då att det redan ägde rum. Det talar också för att
det är Ande uppfyllelsen som är uppryckandet, för den var i full gång kring
1980.
Och det andliga uppryckandet började ju redan på
början av 1900 talet med att Pingströrelsen bildades
och blev fylld med Guds helige ande.
Och för den som vill läsa om det så hittar man det här
i
1 mos 8:6 <Trad:> Och efter 40 dagar öppnade Noa arkens fönster, som han
gjort.
1 mos 8:7 <Trad:> Och han sände ut korpen och denne flög ut och var borta tills vattnet hade torkat
bort från marken.
Här alltså redan före det vi citerade i början kan vi
läsa hur Noa öppnar fönstret.
Han släpper alltså redan här in luft, som ju syftar på ande, men inte lika
mycket som när han tar av taket i vers 13. Men Gud börjar med att sända in sin
ande i församlingen, precis som det ägde rum i början av 1900 talet. Och då börjar också Gud att verka på Judarna så
att deras strävan att återvända till
Israels land ökade. Och det är det som symboliseras med korpen som kraxar ut
sitt budskap. Och senare kan vi läsa om duvan (1 Mos 8:8 – 12) som talar om
fred och frihet i det land som Gud ger.
Så genom att öppna sina ögon och läsa den här
berättelsen om Noa så kan man få ut oerhört mycket av det som Gud har tänkt sig
och se hur det har gått i uppfyllelse, och också kunna se antydan till hur det
nu kommer att gå vidare.
Vad som också frapperar en är att här har folk läst
den här berättelsen i 3000 år och inte vetat vad den egentligen innehåller, men
idag kan vi se det, och genom att öppna våra ögon och låta Gud styra ens
tänkande så kan vi alltså åter se hur fantastik Gud är som redan för över 3000
år sedan kunde lägga in alla dessa detaljer i sin berättelse, på ett sådant
sätt att de som skrev det förmodligen inte ens visste det själva.
Så inte nog med att vi får se hur Gud ser på de saker
som händer och kommer att hända. Vi ser också att det är Gud som har makten. Han är en Gud att lita på.
Tänk vilken fantastisk Gud vi har.
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar