söndag 18 september 2016

De 7 församlingarna 1,
Efesos,
Den första församlingen
den Judisk Kristna


Efesos betyder älskad eller önskad och är den första församlingen som var den Judisk Kristna. Det var en församling där man brydde sig om varandra, men också älskade Jesus.


Upp 2:1. Till ängeln [budbäraren] för den Efesiska församlingen skriver du detta. Den mäktige med de 7 stjärnorna i sin högra hand, han som går mitt bland de 7 ljusstakarna av guld, han säger:

Efesos var den första av de 7 församlingarna, den ur vilka alla de andra sedan kom och därför betonas det här.

Upp 2:2. Jag vet ditt arbetande och din möda och din uthållighet och att du inte kan bära ondska [elakheter, gudlösheter], och du prövar de som bedyrar att de är apostlar, och inte är det, och du finner dem falska.
Upp 2:3. Och du bär och du har tålamod och du har arbetat på grund av mitt namn och verkligen ansträngt dig.

Här ser vi hur det var den första tidens kristna församlingar. Det fanns folk som påstod sig vara apostlar. Men som inte alltid var det. Det fanns med andra ord falskhet i församlingen redan på den tiden. Men det var en kamp och uthållighet för ordet och ett hårt arbete.

Upp 2:4. Men jag har mot dig att du lämnar [glömmer] din första kärlek.
Upp 2:5. Alltså, kom ihåg varifrån du fallit och tänk efter [omvänd dig] och gör de första gärningarna. Men om inte, kommer jag till dig snart och jag skall flytta ljus staken från dess plats, om du inte omvänder dig.

Men vi ser att efter ett tag så hade den här första församlingen den som började på pingstdagen när Petrus talade. Den hade svalnat. Och som vi vet så tog den Judiska tron över och tron på Jesus försvann efter ett antal år.

Och det är som det står här Jesus tar ljusstaken från den här församlingen. Och under alla dessa år sedan den första tiden har den inte funnits, förrän nu i de sista tiderna när Messias församlingar på nytt har bildats i Israel.

Upp 2:6. Men du har det, att du hatar Nikolaiternas gärningar som också jag hatar.

Nikolaiternas gärningar handlade om att ha en hierarki i kyrkan. Det hade man inte utan den här första församlingen var en församling på gräsrots nivå.

Upp 2:7. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna. Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från livets träd, som är i min Guds paradis.

Det är det fantastiska med den här församlingen och med hela Guds församling att nu är vägen öppen till livets träd. Vägen till livets träd går genom Jesus och i Jesus är den förbannelse, som kom in med syndafallet, bruten.

Vi ser idag hur det på nytt uppstår en Messias rörelse bland Judarna. Så i den här sista tiden har alltså Gud på nytt upprättat Efesos församling inför våra ögon. Och vi får se hur det går i fortsättningen för Gud har ju i sin profetia lovat att frälsa hela Israel.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar