onsdag 28 september 2016

De 7 församlingarna 11,
Filadelfia,
Väckelsekristendomen

Filadelfia är väckelsekristendomen, kyrkor och församlingar under den tid väckelsen gick fram och den som fortfarande går fram i delar av världen.

Filadelfia betyder broderlig kärlek och syftar på att man bryr sig om varandra i Väckelsekristendomen. Man älskar sin nästa och gör på så vis det Jesus ville.

Vi ser här att Jesus har väldigt mycket gott att säg om de här församlingen på samma sätt som Jesus har väldigt mycket gott att säga om de väckelser som gick fram från 1700 talet och till idag. Det är väckelse Gud vill ha.


Upp 3:7. Och skriv till ängeln [budbäraren] i Filadelfias församling: Detta säger den helige, den sanne, som har Davids nyckel, som öppnar och ingen stänger, och stänger och ingen öppnar.
Upp 3:8. Jag vet dina gärningar, se jag har öppnat din dörr och ingen kan stänga den, eftersom du har liten makt och du vidmakthåller mitt ord och förnekar inte mitt namn.

Filadelfia skall vara en kyrka som inte har makt, och så var det med väckelsekristendomen, den lierade sig inte med makten som den Katolska kyrkan, och Islam och även Stadskyrkorna gjorde.

Däremot var man trogen Bibelordet, och det gav välsignelse, och det var Jesus som var väckelsekristendomens signum, det var honom man ville följa.

Och Jesus lovar att man skall ha framgång. Han har öppnat dörren för Filadelfia.

Upp 3:9. Se jag ger dig, från Satans synagoga [församling], de som själva säger att de är judar och inte är det, utan de bedrar, Se jag skall göra så att de skall komma och böja sig [tillbe, dyrka, älska] inför dina fötter och de skall veta att jag älskar dig.

Här ser vi att den rörelse som skall komma att växa fram inom Judendomen den bygger på den Kristendom som finns i Filadelfia. Och det är det vi ser idag med de Messiasförsamlingar som uppstått i Israel och växer idag.

Upp 3:10. Eftersom du bevarar mitt trofasta ord, skall också jag bevara dig från den prövningens timme [tid] som skall komma över hela värden för att pröva de som bor på jorden.

Här är en text som man funderat mycket över och som de som förespråkar uppryckandet före vredestiden anser visa att Jesus skall rycka upp sin församling innan det verkliga lidandet kommer.

Andra är däremot av åsikten att det här visar att Gud kommer att vara med sina trogna även i jobbiga tider och ta hand om dem och bevara dem. Så att de inte skall behöva drabbas.

Eftersom vi är där idag så får vi snart se och oberoende av vilken lösning Gud väljer så tar han alltså hand om oss.

Upp 3:11. Se, jag kommer snart, håll fast det du har så att ingen tar din krona.

Frälsningen finns hos den här församlingen och därför skall man fortsätta att leva som man gjorde under väckelsetiden. Då får man behålla frälsningen inom Guds församling.

Vi ser också att när den här församlingen tid är då är vi nära Jesu återkomst.

Upp 3:12. Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel och han skall aldrig mera gå ut därifrån, och jag skall skriva på honom min Guds namn, och min Guds stads namn, det nya Jerusalem, som kommer ner från himmelen, från min Gud, och mitt nya namn.

Här har vi ord som knyter den här församlingen till de två sista kapitlen i Bibeln. Här talas om Guds stad Jerusalem från himlen. Och det talas om att man skall bära Guds namn, båda saker som vi hittar i de två sista kapitlen i Uppenbarelseboken.

Jesus är med den här församlingen och giller den. Det är så här det skall vara.

Upp 3:13. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar