lördag 24 september 2016

De 7 församlingarna 7,
Tyatira,
Islam Profeten Muhammeds lära


Den 4:e församlingen är förmodligen Islam, Profeten Muhammeds lära. Det ser man för det talas i brevet till församlingen om en Jesabel som påstod sig vara profetissa och förledde till avgudadyrkan. På samma sätt som Muhammed sa sig vara profet och tog bort Jesus som frälsare och förde in dyrkan av Allah.

Att Islam är en församling där man säger att man skall arbeta sig till frälsning ser vi på att Tyatira betyder ”ständigt återkommande offer” eller som man också kan säga ”uppoffring av arbetskraft”, något som inte går, frälsningen finns bara i Jesus offer, som är gjort en gång för alla, och det var alltså det Muhammed avskaffade. Och fast man håller på med djuroffer inom Islam idag så frälser alltså inte det.


Islam kom på 600 talet. Alltså mellan Den Katolska kyrkan och Reformationskyrkorna. Precis som Tyatira ligger mellan Pergamon och Sardes.

Men vi ser också att Islam skall kommer fram på slutet och skall vara ett gissel för att slå det som inte håller måttet.

Upp 2:18. Och skriv detta till ängeln [budbäraren] i församlingen i Tyatira [fortsatt offer]. Så säger Guds son, han som har ögon som elds flammor och vars fötter liknar skinande koppar [brons]:
Upp 2:19. Jag vet dit slit och kärlek och tjänande och tro och din uthållighet och dina insatser, och de sista fler än de första.

Vi ser här att det representerar en tro av slit och tjänande och uthållighet. Och vi vet att Islam är en gärningarnas Religion.

Upp 2:20. Men jag har något mot dig, att du tillåter kvinnan Jesabel [Baals flöde, ö-bon, utsöndrat skräp, svettiga strömmar], hon som säger att hon är profetissa för att undervisa och för att lura mina tjänare att bedriva hor [avgudadyrkan], och att äta avgudaoffer.
Upp 2:21. Och jag ger henne tid att ångra sig från sin otukt [avgudadyrkan] och verkligen omvända sig.

Muhammed kom på samma sätt som Jesabel här och påstod sig vara profet. Men det han gjorde var att avskaffa Jesus som frälsare och införa en annan Gud, Allah. Samt att göra sig själv till den yttersta sanningssägaren. En roll som endast Jesus har.

Upp 2:22. Se, jag kastar, henne på sängen, och de som horar med henne in i väldig plåga [nöd, förföljelse], om inte de omvänder sig från sina handlingar.
Upp 2:23. Och hennes barn skall jag krossa och tillintetgöra [döda till döds] och alla församlingarna skall veta att jag är den som granskar njurar och hjärtan och jag skall ge åt er, var och en, efter era gärningar.

Islam är en religion som ger sina utövare plåga och som dödar livet som finns i Kristus. Och Islam är också en dömande religion. Men en som saknar försoningen i Jesus.

Upp 2:24. Men åt er säger jag och åt övriga i Tyatira [fortsatt offer] som inte har samma lära och som inte vet Satans djup som de säger, jag skall inte lägga mera börda på er.
Upp 2:25. Men bevara det du har, tills jag kommer.

Muhammeds hemska lära är från Satan och de som inte tar emot den tron utan håller fast vi det Jesus lärde, de skall fortsätta med det.

Upp 2:26. Och den som segrar och den som bevarar [vaktar, håller] mina gärningar ända till slutet, till honom skall jag ge makt över folken [hedningarna, nationerna, stammarna].
Upp 2:27. Och han skall valla [bestämma över, vara herde för] dem, med en stav av järn, för de saker som är gjorda av lera krossas, som också jag har mottagit från min far.
Upp 2:28. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.

Här på slutet ser vi hur det kommer att gå för Islam, i ändens tid. Morgonstjärnan är den stjärna som kommer strax före soluppgången. Och vi ser att den skall Islam få. Det är intressant för vi vet idag att Jesus snart kommer samtidigt som vi ser hur Islam går fram över världen.

Och vi ser också att Islam har en speciell roll i ändens tid. Nämligen att krossa det som inte är starkt i Tron. Det som är som lera och inte håller måttet. Islam skall fungera som en stav av järn som slår sönder det som inte är äkta och har styrka i sig.

Och det är också något vi ser idag med Islams terror som sätter skräck i världen.

Upp 2:29. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Det är intressant att notera från genomgången ovan att den 4:e församlingen Tyatira pekar på Islam. En synpunkt som jag faktiskt inte hört någon annan stans ifrån.

Kan vi då vara säkra på att det är så här Gud menar eller är det kanske den tiden när Islam verkade som åsyftas där islam var en del av det tillstånd som rådde. Med Profeten och hans budskap. Ja det vet bara Gud.

Men om man undrar över hur en av de 7 församlingarna kan vara den hemska religionen Islam. Så var det ju så att 1 av de 12 apostlarna var Judas som förrådde Jesus, så där hade vi alltså ett liknande förhållande och Jesus viste om det här enligt bibeln.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar