fredag 30 september 2016

De 7 församlingarna 13,
Laodicea,
Demokratirörelsen

Laodicea är den sista församlingen. Den som kommer på slutet före Jesu återkomst.

Många tolkar Laodicea som en urvattnad och oandlig församling som skall komma på slutet i kristenheten.

Men ser man till Namnet Laodicea så betyder ju det folkstyre, Demokrati. Och vi kan idag se hur Demokratirörelsen går fram som en världsrörelse. Man säger idag att är man bara Demokratisk så är det OK. Och i ljuset av att också Islam är med som den 4:e församlingen så blir det naturligt att se den 7:e församlingen, Laodicea som Vår tids Demokrati rörelse.


Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.

Laodicea betyder som vi sa folkstyre, alltså Demokrati, och liksom en demokrati vare sig är åt ena eller andra hållet utan ofta en kompromiss, så är den som man kan uttrycka sig vare sig varm eller kall. Den är vare sig åt ena hållet eller åt andra hållet.

Vi ser här också att Jeus inte är för kompromissande. Det man gör skall man göra rejält.

Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.

Ja Jesus säger här att han spyr ut den här församlingen ur sin mun. Han giller inte detta kompromissande. Att inte göra saker rejält. Och det är det vi kan se i dagens Sverige också, som ju är en Demokrati. Vi ser hur saker ofta blir halvdana. Det finns inte pengar att göra rejält.

Vi har försvarsbudgeten där man ständigt minskar vår militära styrka.

Vi har vården där det hela tiden fattas pengar och man får skära ner, fast behoven finns.

Vi har äldrevården där man inte längre kan ta omhand de äldre som man borde. Det finns inte resurser.

Och vi ser det framförallt i den Kristna tron och i vår Svenska Kyrka, där Jesus försvunnit mer och mer ut ur samhället. Det är enklast så för en majoritet är inte Kristet avgjorda.

Så här utvecklar sig lätt demokratier. Det blir inget rejält.

Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.

Här ser vi precis som i vår tid att Demokratier leder till välstånd och rikedom. Men samtidigt är det elände och fattigdom. Och i vårt samhälle har vi Både - Och, rent fysiskt, men framförallt ser man det Andligt.

Vi har idag ett samhälle som är Andligt fattigt. Vi har ett samhälle som är totalt Andligt Blint. Vi har dessutom ett Naket samhälle, för genom den öppenhet vi har i vårt samhälle så ser man alla skavanker. Man ser hur fel det är. Samhället är Naket.

Och det underliga är att vårt Samhälle är blint. Det borde inte vara det, för med det massmedia som vi har så skulle man se. Men det har blivit en konstig Censur i dagens samhälle. Man får inte som enskild fotografera och filma hur som helst längre för det skall vara personlig Integritet. Och inte får man kopiera det som är bra. Det är alltid någon som äger det och som då kan stämma en på höga belopp.

Så hur underligt det än låter så har vårt Demokratiska samhälle blivit blint.

Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.

Men Jesus har den Andliga renhet vi behöver. Han kan göra oss rika också i det Andliga avseendet. Och när samhället blir fyllt av Jesu renhet då kommer också det här med personlig integritet att bli onödigt för människor ser det med Guds ögon.

Och vi får ett Samhälle där vi ser.

Och Jesus kan fylla oss med sin Ande så att vi hör hans röst i vårt inre.

Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].

Gud har sänt jobbigheter i vårt samhälle idag och det är för att han vill att vi skall ändra oss. Han vill få oss dit han vill.

Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.

Jesus kommer mycket snart, ja han står vid dörren. Det här visar att det är den här församlingen som skall komma på slutet. Och Den festmåltid som det talas om det är Jesu Bröllop, Det är Jesu återkomst till sin Brud, hans församling.

Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.

Här har vi också något intressant för det står att Laodicea skall sitta med Jesus på hans tron.

Det är det som också står i Upp 20:4 Där det talas om att 1000 årsriket skall styras av dem som övervunnit Vilddjuret och som blivit avskilda från samhället p g r sitt vittnesbörd om Jesus. Eller halshuggna som man också kan översätta det. De skall sitta på troner och regera i 1000 årsriket tillsammans med Jesus. 1000 årsriket skall alltså vara demokratiskt. 

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

Och slutligen avslutas det här brevet som alla de andra med att påpeka att man skall läsa den här profetian i bön och låta Anden styra det man får ut av profetian.

Upp 3:22. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar