måndag 26 september 2016

De 7 församlingarna 9,
Sardes,
Reformationskyrkorna

Sardes är Reformationskyrkorna, de församlingar och kyrkor som kom fram runt 1500 talet. De som bröt med den katolska kyrkan och närmade sig den kristna tro som Bibeln beskriver.

Sardes betyder en rest och syftar förmodligen på det budskap som är i brevet, nämligen att man inte har gått hela vägen, utan har för mycket kvar av det som inte är Jesu evangelium. Det som infördes med den Katolska Kyrkan.


Vi ser att Gud hade velat gå längre och det var det han hade emot dem.

Upp 3:1. Och skriv detta till ängeln [budbäraren] i församlingen i Sardes. Han som har Guds ande och de 7 stjärnorna säger: Jag vet dina gärningar, att du har namnet att du lever, men du är död.
Upp 3:2. Vakna upp och etablera [återupprätta, stöd] det övriga, det som vill dö. För jag fann inte att dina gärningar var slutförda [fulländade] inför Gud.
Upp 3:3. Alltså, kom ihåg på vilket sätt du mottog och du hörde [hör] och ta vara på och omvänd dig. Om du alltså inte vaknar kommer jag till dig som en tjuv och du vet verkligen inte vilken timme [tid] jag kommer till dig.

Här ser vi hur Jesus talar till församlingen, det finns en bit kvar att göra. Reformationskyrkorna har fortfarande fastnat i former och har kvar för mycket av det den katolska kyrkan införde. De har inte gått hela vägen.

Vi får också se att det är en kyrka som är blind för när Jesus skall komma. Och det känner man igen idag. Idag är ju den tid när Jesus kommer mycket snart, Och Svenska kyrkan som är en reformationskyrka förnekar att så är fallet. Det är som det alltid har varit, enligt dem. Och pratet om Jesu snara återkomst är lika relevant enligt dem som det var för 2000 år sedan.

Upp 3:4. Men du har några få som sägs [kallas], att de inte befläckat sina kläder, och de skall vandra med mig i vita [skinande] kläder, eftersom de håller måttet [är värdiga].
Upp 3:5. Den som segrar, han skall ikläda sig vita [skinande] kläder, och jag skall aldrig stryka ut hans namn från livets bok, och jag skall erkänna hans namn inför min fader och inför hans änglar [sändebud].

Men fast det finns de här svagheterna i Reformationskyrkorna, t ex den Svenska Kyrkan, så finns det människor där som är frälsta. De skall hålla måttet vid den yttersta domen och inte kastas i Eldssjön som de som inte står i livets bok.

Och Jesus ställer upp bakom de här människorna. De tillhör honom. Jesus skall erkänna dem som sina.

Upp 3:6. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar