söndag 1 oktober 2017

Har bönen blivit tom lovsång
171001



Var har bönen tagit vägen i våra församlingar idag. Man hör inget Halleluja från lokalen när pastorn ber. Och inte är det någon som fortsätter efter pastorns framkrystade bön.

Våra församlingar verkar tomma idag på bön. Jag minns hur det var förr. Då var det Amen och Halleluja och ett sorl av bönerop under bönen. Idag är det tyst.


Men muslimerna de ber. de ber 5 ggr per dag vända mot Mecka. De böjer sig ända ner till marken för sin Gud, Sin Avgud. Medan vi inte ens klarar av att böja oss ner vi bänken längre. Är det därför Muslimerna har sådan framgång idag.

Och när mötet går mot sitt slut var det ofta förr bön. Intensiv bön. Men idag är det lovsång. Ett tjatigt sjungande utan engagerande innehåll. Man bara längtar efter att mötet ska ta slut.

Jag minns när jag hörde den första lovsången. Detta tomma tjatande. Jag tänkte, hoppas jag slipper höra det här mer någonsin.

Men idag är det, det som sjungs. Det är knappt någon väckelsesång, någon Hallelujasång. Allt är borta, Och bönen är borta. Och Anden verkar borta.

Och vi kröker rygg för samhället. Blir som de. Och vi vågar inte säga något annat än det som finns i massmedia.

Jesus hjälp oss!! Rädda oss och för våra församlingar på nytt tillbaka till din källa, med det friska vattnet.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar