tisdag 21 juli 2020


Den Andliga världen 3,
Den Stora Kyrkan är en sköka


Att den stora kyrkan, alltså den Katolska Kyrkan, är en ogudaktig kyrka som dyrkar avgudar det ser man på flera ställen i Bibeln.

Vi möter det först i Upp 17:1 där vi ser att hon är en sköka, alltså en kvinna som sviker sin man och har andra män, en symbol i Bibeln på just avgudadyrkan. Kyrkan ska ju vara Jesu Brud som bara håller sig till Jesus.

Upp 17:1 Och en av de 7 änglarna [budbärarna], de som har de 7 skålarna, kommer och talar till mig och säger åt mig: Kom hit jag skall visa dig den stora skökans straffdom, hon som sitter över de många vattnen.
Upp 17:2 Med henne horar [dyrkar avgudar] konungarna [de styrande] på jorden, och de som bor på jorden är druckna av hennes otukts [avgudadyrkans] vin.
Upp 17:3 Och han för mig i [med] ande till en öken, och jag ser en kvinna, som sitter över ett scharlakansrött vilddjur, som fyller sig med namn [benämningar] på smädelser [förtal] och som har 7 huvuden och 10 horn.
Upp 17:4 Och kvinnan var klädd i purpur och scharlakan och förgylld med guld och ädelsten och pärlor, och har en guld bägare i sin hand, som är full med avgudadyrkan [gräsligheter] och hennes otroskaps [hors, avgudadyrkans] ruttenhet [orenhet].
Upp 17:5 Och på hennes panna var ett hemligt [mystiskt] namn, det stora Babylon, moder till de prostituerade och jordens avgudadyrkan [gräsligheter].
Upp 17:6 Och jag ser kvinnan som dricker sig full av de heligas blod och av Jesu vittnens [martyrers] blod, och jag förundrar mig när jag ser henne, med väldig förundran.


I Upp 17:2 möter vi det här ännu tydligare och där ser vi att det är makten tillsammans med de olika konungarna på Jorden som är viktigare än Jesus. Kvinnan horar med konungarna på Jorden. Det är en korrupt kyrka för vilken makten är viktigare än Jesu budskap.

Och i Upp 17:2 liknas konungarna vid ett Vilddjur. Det är de som tillsammans har makten och kyrkan är överordnad dem. Sitter på dem.

Och vi känner igen det här för så har det varit i Kyrkohistorien allt sedan den romersk Katolska kyrkan bildades på 300 talet.

Vi kan läsa mera om den Romersk Katolska kyrkan i Upp 2 som den 3:e Församlingen, alltså Pergamon. Det här stället är just en profetia på den Katolska kyrkan.

Upp 2:12. Och skriv till ängeln [budbäraren] för [i] Pergamons församling: Detta säger han som har det skarpa tveeggade svärdet:
Upp 2:13. Jag vet dina gärningar och var du bor, där Satans tron är. Och du bär mitt namn och förnekar inte min tro, även i de dagarna när Antipas mitt tillförlitliga vittne dödas [dödades] bland er, där Satan bor.
Upp 2:14. Men jag har något mot dig, eftersom du å andra sidan håller fast vid Balams läror, som lärde Balak att åstadkomma förargelse inför Israels barn, att äta avgudaoffer och bedriva hor [avgudadyrkan].
Upp 2:15. Du har dessutom också det att du är stark i [håller fast vid] Nikolaiternas lära som jag avskyr.
Upp 2:16. Omvänd dig, om inte kommer jag strax till dig och skall föra krig mot er med min muns svärd.
Upp 2:17. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna, Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från det gömda [hemliga, skylda] mannat, och jag skall ge honom en vit [skinande] sten, med ett nytt namn skrivet på som ingen vet utom mottagaren.

Här har vi en del intressanta saker. Vi ser att Jesus har det skarpa tveeggade svärdet, och det är Bibeln, Guds ord, vilket vi vet inte är det enda rättesnöret för den Katolska kyrkan som anser att traditionen är lika mycket värd. Och just det här, Bibelordet, det tveeggade svärdet var det Luther använd när han tog bort den katolska kyrkans monopol.

Här ser vi också i Upp 2:14 just att det är avgudadyrkan som ska finnas i den Katolska kyrkan, och vi vet om både dyrkan av helgon och som vi skrev ovan också Kyrkans begär efter världslig makt är just avgudadyrkan i Bibelns bemärkelse.

Det vi också ser i Upp 2:15 är Nikolaiternas lära som var läran om hierarki och det är just vad man har. Alltså att Påvens ord är sanning. Och Biskopar och kardinalers ord ska man följa. Men Jesus gillar inte det här för han vill vara kyrkans överhuvud och ingen annan.

Men vi ser att även i den här Kyrkan så finns möjlighet till frälsning. Men den är dold liksom det dolda mannat i Upp 2:17. Och det är bara den som blir frälst, får det nya namnet som känner till det här ingen annan i närheten förstår.

Så här i Upp 2:12 – 17 har vi alltså samma budskap: I den stora kyrkan finns både maktbegär och avgudadyrkan. Och det är därför som vi får se hennes straff här i Upp 17 och 18. Och som Bibeln skriver: Den Katolska Kyrkan, den stora kyrkan är alltså en Sköka.

Karl Håkan






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar