fredag 31 juli 2020


Den Andliga världen 13,
Kan den Stora Skökan vara Demokratin


Det tredje förslaget som vi räknade upp som alternativ till Den Katolska kyrkan var Demokratin. Idag har vi något som man kan kalla för Demokratirörelsen. Vi säger att om det bara är Demokratiskt är allt OK.

Men Jesus säger själv att han ska spy ut Demokratin ur sin mun, alltså den Demokrati som inte har honom med och då kan man fråga om det är det här som Jesus pratar om i Upp 17 och 18. Alltså den Demokratirörelse som man har idag och som säger att bara men har fria val och majoriteten bestämmer så är allt OK.


Men är då Jesus emot Demokrati. Nej men den ska vara ren och öppen och sann.

De demokratier som vi ser idag blir mer och mer skendemokratier där man genom att ta över massmedia från vänsterhåll vrider hela folket till lydiga undersåtar i det som i själva verket är en Socialist diktatur, där vissa förser sig medan andra blir tystade och nertryckta.

Man undrar ibland om det här som vi ser i Sverige idag är något som är inbyggt i Demokrati, Den håller helt enkelt inte utan tas över av en grupp som sedan gör om den till diktatur och förser sig själva.

Och är det här något som dyker upp i en Demokrati som inte har Jesus med sig, för när Jesus är med så är man schyst, man är ärlig, etc. och hela samhället blir moget för Demokrati. Något som inte inträffar i ett samhälle där egoismen och det egna partiets tänkande går över allt annat.

Vi kan läsa i Brevet till Laodicea för där säger Jesus just det han tycker om Demokrati.

Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.

Laodicea betyder just folkstyre, alltså samma som Demokrati.

Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.

Ljum här är ett ord som talar om mitt emellan, alltså kompromisser. Det är det vi får av Demokrati där man bara tittar på att ge och ta för att behålla makten och inte bryr sig om vad som är rätt och fel.

Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.

Och i vers 17 känner vi också igen oss i våra samhällen, Vi har välstånd, Vi är rika men i själva verket är vi andligt fattiga, folk mår dåligt och man ser inte verkligheten. För i dagens samhälle lever vi långt från verkligheten, i någon form av konstruerad låtsasvärld.

Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.
Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].

Det vi behöver i dagens samhälle det är renhet i det vi gör, att följa Guds ord som ger ett samhälle som fungerar. Och vi måste ha ett samhälle med klarsyn. Det går inte att ha ett samhälle där medierna fylls av propaganda, så som vi har idag.

Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.

Det här är den sista tiden, Jesus kommer snart, ja han står redan vi dörren.

Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
Upp 3:22. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Och snart kommer 1000 år riket, där de som vunnit seger över vilddjuret, vår tids förförelsesamhälle. De ska regera med Jesus och sitta på troner. Vi läser i Upp 20:4

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

Här i Upp 20:4 har vi 1000 års riket och de ska alltså regeras av dem som kommer ur Demokrati eran men som inte böjt sig för Vilddjuret, de ska regera med Kristus i 1000 år.

Så med den här kunskapen om hur Bibeln ser på vår Demokrati så undrar man om man kan se det som den Stora Skökan. Det känns inte så.

Men möjligen kan man säga att den tomma demokrati utan Jesus som är den Stora Skökan, den som förför folket och vrider samhället snett.

Men Demokrati där Jesus är med verkar inte vara den Stora Skökan och är alltså det som ska fortsätta in i 1000 år riket.

Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar