onsdag 1 juli 2020


Vår mediavärld 70,
6:e Vredesskålen,
Djävulens mål är att utplåna Israel, men han kommer inte att lyckas


Här i den 6:e vredesskålen ser vi alltså klart hela syftet med allt det vi ser idag runt oss. Syftet är att utplåna Israel, att fördriva Judarna igen för att slutligen utplåna dem. Etc, Djävulen han kommer inte att lyckas.

Redan i Bibelns 4:e Kapitel talar Gud om att Judarna skulle bli fördrivna för att de dödade Jesus, men likafullt inte utrotade.

Och i Hesekiel som vi tittade på i i förra avsnittet står det klart att Jesus ska samla dem igen och de ska bo i landet, för det är deras mark.

Men allt lidande och allt som händer är också till för att Israel och Israels folk ska ta emot Jesus, något som kommer att hända och redan är på gång.

Upp 16:12 Och den 6:e ängeln [budbäraren] tömmer ut sin skål över den väldiga floden Eufrat [forsa, rusa, våldsam] och dess vatten blir uttorkat för att vägen [marschen] skall förberedas för konungarna [herrarna, regenterna] från öster [solens uppgångar].
Upp 16:13 Och jag ser, från drakens [ormens] mun och från vilddjurets mun och från den falske profetens [lögnprofetens] mun, 3 ondskefulla [orena, skamliga, grymma] andar [vindar, liv, krafter] lika paddor.
Upp 16:14 För det är onda andar, som gör tecken, för att gå ut till de styrande [konungarna] på jorden och hela världen, för att samla dem till krig, på den allsmäktige Guds väldiga dag.
Upp 16:15 Se jag kommer som en tjuv, välsignad den som vakar och den som bevarar sina kläder, så att han inte vandrar omkring naken och man får se hans blygd [skam, oanständighet].
Upp 16:16 Och han samlar dem till den platsen som på Hebreiska kallas Harmagedon *.
{* Harmagedon [Megiddos Berg], (se också likheten med Hamongog i Hes 39:11):
Hamongog = Larmande hopen, hopen som skall ta bort, hopen som rör sig i cirklar; Gogs tumult, Gogs hop
// Hamon <hmn> = tumult, oväsen, mängd, folkmassa
// Gog <gvg> = altartopp, tak, larma, klaga, fantisera, röra sig i cirklar, fest, dela, ta bort)}


Det är intressant att se hur allt de som händer idag är en stor kamp mellan Gud och Djävulen, Där Gud upprättar Israel, och Djävulen gör allt för att stoppa det, för att han vet att det är på slutet nu och Gud kommer att lyckas.

Men likafullt har han inte gett upp än. Men han kommer att få göra det. Och vi har t ex redan i Bibelns 4 kapitel, berättelsen om Kain och Abel som just är en profetia om hur Judarna kommer att döda Jesus. Kain står för Judarna, och Abel är Jesus.

Och där i 1 Mos 4 läser vi hur Kain ska blir fördriven från sitt land för det han gjort men han ska inte bli dödad.

1 mos 4:14 Se, du har idag fördrivit mig bort från landets yta och från ditt ansikte. Jag får gömma mig och jag skall bli flykting och kringvandrande på jorden och alla som finner mig kommer att döda mig.
1 mos 4:15 Och Jashve sade till honom: Det är ordnat för alla som dödar Kain skall bli sjufalt hämnade, och Jashve satte ett tecken så att de inte skulle slå ihjäl honom.

Här är alltså Bibelns första klara profetia om hur Israels folk blir fördrivet men hur de ska överleva. Så redan här får de alltså löftet. Och det år många om idag är förvånade att Judarna trots sin fördrivning och förföljelse har bestått som folk i 2000 år. Men här har vi alltså profetian, Gud har lovat dem det.

Och i Hesekiel kunde vi klart läsa hur Gud lovade att samla Israels folk på nytt och hur landet är deras och att där ska de vara.

Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].

Så det är alltså det vi ser idag, Hur djävulen ännu en gång försöker att utplåna Israel men hur Gud har lovat att de inte ska utplånas och likaså att han på nytt ska samla dem i sitt land och där ska de bo.

Karl Håkan






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar