måndag 22 februari 2021

Guds frälsningsplan 25, Gud visste om Katolska kyrkan

 

Guds frälsningsplan 25,
Gud visste om Katolska kyrkan
 

Det är märkligt men Gud visste att det skulle komma en stor kyrka som var som ett Havsmonster. Och till skillnad smådjuren så står det inte att den hade liv.
 
Det var den Katolska kyrkan, en stundtals död kyrka som förde vidare principer, men som också blandade in annat än Jesus, Vi kan läsa om den i Upp 2.
 
1 Mos 1:21 < Trad:> Och Gud skapade deras stora havsmonster och alla varelser, de levande smådjuren, som överflödade vattnet efter deras art, och alla bevingade fåglar efter deras art och Gud såg att det var gott.
| <Alt:> Och Gud skapade deras stora orm [drake, havsmonster] och allt liv, det levande myllret som överflödade, dem vilka som helst, det som gav hans del, allt det strålande till slut [i ytterkanterna], och Gud uppenbarade sig och därför blev det bra.
 
Deras stora havsmonster är alltså den Katolska kyrkan. Ett stort monster och det fanns i hednavärlden som brukar återges med vatten.
 
Vi kan läsa mera om den katolska kyrkan i Upp 2:12 – 2:17 och det vi ser där Pergamon är en profetia på den katolska kyrkan.
 
Upp 2:12. Och skriv till ängeln [budbäraren] för [i] Pergamons församling: Detta säger han som har det skarpa tveeggade svärdet:
Upp 2:13. Jag vet dina gärningar och var du bor, där Satans tron är. Och du bär mitt namn och förnekar inte min tro, även i de dagarna när Antipas mitt tillförlitliga vittne dödas [dödades] bland er, där Satan bor.
Upp 2:14. Men jag har något mot dig, eftersom du å andra sidan håller fast vid Balams läror, som lärde Balak att åstadkomma förargelse inför Israels barn, att äta avgudaoffer och bedriva hor [avgudadyrkan].
Upp 2:15. Du har dessutom också det att du är stark i [håller fast vid] Nikolaiternas lära som jag avskyr.
Upp 2:16. Omvänd dig, om inte kommer jag strax till dig och skall föra krig mot er med min muns svärd.
Upp 2:17. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna, Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från det gömda [hemliga, skylda] mannat, och jag skall ge honom en vit [skinande] sten, med ett nytt namn skrivet på som ingen vet utom mottagaren.
 
Här kan vi läsa just att avgudaoffer finns, man har blandat in annat ä Jesus. Likaså läster man om Nikolaiternas gärningar som var den starka hierarkin med Biskopar etc som bestämde i stället för att Anden skulle styra som Jesus vill.
 
Vi ser också att mannat är gömt, alltså den andliga maten är svår att hitta i den Katolska kyrkan.
 
Man kan fråga sig vad som hade hänt om inte den Katolska kyrkan hade uppstått hade då Kristendomen levt vidare. Vi kan se här i Sverige där vi inte på samma sätt idag har en stor kyrka och här faller Kristendomen samman idag.
 
Det hade kanske gått likadant, mellan år 300 och 1500 när den protestantiska kyrkan kom, om inte den Katolska kyrkan uppstått. Alltså att de splittrade små samfund som då funnits hade upphört och hedendomen hade återkommit.
 
Hur som helst så visste Gud vad han gjorde och vi ser idag att det som hände har fört fram till att vi idag står vid den tidpunkt när det sista på Guds frälsningsplan står för dörren.
 
Karl Håkan

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar