onsdag 3 mars 2021

Guds frälsningsplan 34, Israel vårt största endetidstecken

 

Guds frälsningsplan 34,
Israel vårt största endetidstecken


Israels upprättande är ett stort Endetids tecken. Vi såg redan under 1800 talet hur tankarna började om att flytta tillbaka till Israel bland Judarna och i början at 1900 talet tog det mera fart. Och 1948 bildades Israel som stat.
 
Bibeln har talat om det här och redan här i 1 Mos 1:24 kan vi alltså läsa om hur Gud skapar liv på marken. En symbol för Israel. Och han gör det på slutet av sin Andliga Skapelseplan  alltså i vårt årtusende.
 
Redan här i 1 Mos 1 finns alltså Profetian om Israels upprättande,
 
1 Mos 1:24 <Trad:> Och Gud sade: Djur skall komma fram på marken, djur som andas, efter sina arter, och boskapsdjur och landdjur [kräldjur] och det levande på marken, efter sina arter, och det blev så.
| <Alt:> Och Gud sade: Liv skall komma ut på den fasta grunden, levande ande till vars och ens del, i överflöd och myllrande och vi skall göra liv på den fasta grunden, till vars och ens del, och det blev så.
1 Mos 1:25 <Trad:> Och Gud gjorde markens djur efter sina arter och boskapsdjuren efter sina arter och landdjuren [kräldjuren] efter sina arter, och Gud såg att det var gott.
| <Alt:> Och Gud gjorde den fasta grundens liv på sitt eget sätt, och det som är i överflöd på sitt eget sätt, och det sprudlande livet på sitt eget sätt, och Gud uppenbarade sig och därför blev det bra. 
 
Och om vi läser på andra ställen i Bibeln så finns det åtskilliga ställen som skildrar just det här att Israel ska bildas på nytt i samband med att Jesus kommer. Vi kan t ex läsa Hes 36
 
Hes 36:6. Ty profetera därför över Israels land och säg till bergen och till kullarna och till bäckarna och till höjderna: Så Säger Herren Jesus [Jashve]. Se, i min iver och i min hetta, har jag talat, på grund av Hedningarnas skam, det de givit.
Hes 36:7. Ty så säger Herren Jesus [Jashve]: Jag förlät med min hand, men inte hedningarna som var runt omkring er, de skäms över det de gjort [sina gåvor].
Hes 36:8. Och ni Israels berg, ni får grenar och bär frukt, ni hjälper Israels folk, för de har kommit nära, för att komma hem.
Hes 36:9. Ty jag ser till er och vänder mitt ansikte till er och ni skall brukas och besås.
Hes 36:10. Och jag samlar [åstadkommer] mycket människor [Adam] på era höjder, och hela israels hus blir fulländat [färdigt], och de ödelagda städerna blir uppbyggda.
Hes 36:11. Och jag skall församla [åstadkomma] på er en myckenhet av människor [Adam] och boskap och ni skall bli många och bära frukt, och jag skall låta er bli bebodda som i er forntid, och jag skall göra det bättre än ni hade i er början, och ni skall känna att jag är Jesus [Jashve].
Hes 36:12. Och jag låter människorna [Adam], mitt folk Israel, vandra på er, och de intar [ärver] er, och du är deras arvedel, och du hindrar [avslutar] inte mera och gör narr av dem.
 
Här ser vi en profetia till som just talar om att Israel ska uppstå igen. Det vi ser idag och som alltså visar att Gud håller sina löften.
 
Och vi kan fortsätta i Hes 39.
 
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].
 
Och vi kan också läsa Jes 60.
 
Jes 60:1. Stå upp, bli ljus, för ditt ljus kommer och Jesu [Jashves] härlighet reser sig över dig.
Jes 60:2. För se, mörker täcker jorden [landet, marken] och mörker folken, och Jesus [Jashve] reser sig och sin härlighet, över dig visar han sig.
Jes 60:3. Och hedningarna vandrar till ditt ljus och kungar till skenet du har rest upp.
Jes 60:4. Lyft dina ögon runt omkring och se, alla har samlat sig i längtan efter dig, dina söner kommer från fjärran, och dina döttrar tas tryggt omhand.
Jes 60:5. För du ser mig och du är glad, och du är överraskad, och ditt hjärta vidgar sig, för havets rikedomar återvänder över dig, hedningarnas [folkens] rikedom kommer till dig.
Jes 60:6. Ett överflöd av belöningar [tjänster, kameler] fyller dig, de första frukterna [dromedarer, unga kameler] från Midjan och Efa, alla från Saba kommer med guld och de bär fram rökelse, och de förkunnar Jesu [Jashves] lov [berömmelse].
Jes 60:7. Alla Kedars får de samlas till dig, Nabajots baggar [vädurar, styrkor] tjänar dig, de offras som ett välbehagligt offer på mitt altare, och jag förhärligar mitt hus härlighet.
Jes 60:8. Vad är det här, som moln de flyger och som duvor till sina duvslag.
 
Som sagt det är åtskilliga profetior som talar om just den här stora händelsen och den pekar på Endetiden och vi ser det idag. Och då kommer Jesus snart för vi är där.
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar