söndag 7 mars 2021

Guds frälsningsplan 38, Guds frälsta människa är Jesus och hans Församling

 

Guds frälsningsplan 38,
Guds frälsta människa är Jesus och hans Församling


När man är frälst är man ett med Jesus, Och det är så det är också när vi ser på den Andliga skapelsen. Den människa som Guds skapar består av man och kvinna.  Jesus och Församlingen, Mannen är Jesus och Kvinnan är hans Församling, bruden. 
Och de två är ett.
 
Vi hittar det här på flera ställen i Bibeln.
 
1 Mos 1:26 <Trad:> Och Gud sade: Vi skall göra människan [Adam] till vår likhet som en av oss [som vårt blod], och de skall regera över havets fiskar och över himmelens fåglar och boskapsdjuren och över hela jorden och över alla krälande kräldjur [landdjur, smådjur] på jorden.
| <Alt:> Och Gud sade: Vi skall göra Adam [människan, den blodröde] som vår försoning genom vårt blod och de skall regera över det rytande och växande och i det väldiga namnets strålglans och i överflöd och på hela den fasta grunden och över allt sprudlande entusiastiskt liv på den fasta grunden.
1 Mos 1:27 <Trad:> Och Gud skapade människan [Adam] i sin likhet, i överensstämmelse med Gud skapade han honom, till man [hankön] och kvinna [honkön] skapade han dem.
| <Alt:> Och Gud skapade Adam [människan, den blodröde] i överensstämmelse med sig själv, genom Guds like [likhet, avbild] skapade han honom, till sanning och den vi skall genomborra [och förbannelse] skapade han dem.
 
Det är alltså intressant att konstatera att det Bibeln menar när de talar om 1 alltså människan är i själva verket två.
 
Om det här kan vi läsa vidare i Joh 14.
 
Joh 14:9. Jesus säger till honom: Så lång tid är jag med er och du känner mig inte Filippus. Den som sett mig han har sett Fadern och du säger: Förklara för [visa] oss Fadern.
Joh 14:10. Tro verkligen att jag är i Fadern och Fadern är i mig. Det är det ord som jag talat till er. Från mig själv talar jag inte. Det är Fadern som bor i mig, han utför gärningarna.
 
Joh 14:20. På den dagen skall ni veta [förstå], att jag är i min Fader och ni är i mig och jag i er.
 
Joh 14:26. Och talesmannen [tröstaren, advokaten], den Helige Ande, den Fadern skall sända i mitt namn. Han skall lära er allt och han skall påminna er allt som jag säger till er.
 
Här kan vi läsa både om Jesus själv och om Fadern och om de Frälsta, alltså församlingen, och vi skall alla vara tillsammans ja så tätt att vi är i varandra och med oss ska också den helige Ande vara.
 
Här ser vi att det är 4 som är tillsammans Den Treenige Guden och den frälsta Bruden.
 
Det är det här som är människan som är som Gud, det är när Gud och Jesus kommer in i oss och vi får bli fyllda med den Helige Ande. Då är vi den människa som Gud skapar här i 1 Mos 1:26 och 27, och vi förverkligar det Gud vill med oss.
 
Men utan Jesus är vi som djur, det vi läste om i tidigare avsnitt, för vi har inte Gud och vi blir inte det Gud vill ha.
 
 
Karl Håkan
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar