Guds frälsningsplan 51,
Hur ska man bemöta dem som ser
Skapelseberättelsen fysiskt
Ja en sak är viktig att fastslå.
Och det är att det oberoende av
hur det gått till fysiskt med skapandet av det universum vi har
och den värld vi lever i, så är det ett verk av Gud.
Det här med att det finns två skapelseberättelser är också intressant
för de är fysiskt motsägande. De fungerar inte båda på en gång. I den Ena så börjar det med
att allt är vatten och i den Andra så börjar det med
att allt är torrt så inget
växer. Det går inte ihop sig.
Här ser vi inledningen på de två skapelseberättelserna. Den första börja med
att det är Gud, alltså det Hebreiska Eloshim (`lhim) som skapar.
1
Mos 1:1 < Trad: > I början skapade Gud himmelen och jorden.
|
< Alt: > Genom den förstfödde skapar Gud det väldiga namnet och
den fasta grunden.
|
< Alt2: > Genom förstlingen föder Gud det fantastiska livet och
landet [marken].
Men i den andra så är det i
stället Jesus Guds son, eller som man också kan skiva det Guds Jashve
eller som det står i Hebreiskan Jashve (YHWU) Eloshim (`lhim).
1
Mos 2:4 <Trad:> Detta är berättelserna om då himmelen och jorden
skapades, det är Guds Jashves verk, jord och himmel.
|
<Alt:> Dessa berättelser är om då det väldiga namnet [det fantastiska
livet] och den fasta grundens skapades, det är Jesus [Jashve] Guds sons
resultat, en fast grund och ett väldigt namn [ett fantastiskt liv].
Och här ser vi fortsättningen och i den 1:a skapelseberättelsen
i 1 Mos 1 var det vatten
överallt, Allt började som
ett stort Urhav. Och det fanns inget land, läser vi vidare så hittar vi land
först i den 9.e versen
1
Mos 1:2 <Trad:> Och jorden var totalt tom och mörker var över urhavet
[avgrunden]. Men Guds ande var i rörelse över vattenytan.
|
< Alt: > Och den fasta grunden var kaotisk och tom och död var över dess
tomhet. Men Guds ande blåste på dem, vem som helst, rakt på.
1
Mos 1:9 <Trad:> Och Gud sade: Vattnet som är under himlen skall samla
sig till en plats och det torra skall bli synligt, och det blev så.
|
<Alt:> Och Gud sade: De vilka som helst som har något i stället för det
väldiga namnet skall samla sig för Gud uppstår som en och man kommer att erfara
att han renar [se det rena], och det blev så.
1
Mos 1:11 <Trad:> Och Gud sade: Det skall komma fram grönska som
ger frön på marken, träd med frukt av sin art som har sitt frö i sig på marken,
och det blev så.
|
<Alt:> Och Gud sade: Det glittrande, som ger kraft, skall komma fram på
den fasta grunden, fruktbärande stadgar som ger min väg [förgrening], till vem
som helst av de våra, som därmed får styrka i sig, på den fasta grunden, och
det blev så.
Medan i den Andra Skapelseberättelsen
i 1 Mos 2 var allt totalt tort, allt var en väldig öken. Och det var genom att
sända vatten som skapelsen började.
1
mos 2:5 <Trad:> Och ännu fanns inte åkerns växter på marken, och
ännu inte något av markens örter [åkerns spannmål] hade växt upp, för Guds
Jashve hade inte låtit det regna på marken, och människan fanns inte
till att bruka marken.
|
<Alt:> Och ännu fanns inte hustruns vishet [fundering, bön], och ännu
inte något av hustruns glittrande hade växt fram, för Jesus [Jashve] Guds sons
renhet var inte på den fasta grunden, och Adam [människan, den blodröde] fanns
inte till att arbeta med mänskligheten [den kvinnliga människan].
1
mos 2:6 <Trad:> Och en dimma stiger upp från marken och vattnade
hela markens yta.
|
<Alt:> Och lagen gör henne gott på grund av dess fasta grund, och det
överflödar hela mänskligheten [den kvinnliga människans närvaro].
Och man kan då alltså fråga sig varför har Gud gjort så här. Varför finns det två skapelseberättelser som är
varandras motsatser.
Jo naturligtvis därför att för Gud är det inte viktigt exakt hur den fysiska skapelsen gick till, bara att den kommer ur honom. Det är Gud som skapat, antingen själv eller genom sin som Jesus, som ju också tillhör
Gud och är en del i treenigheten.
Gud är alltså skaparen av den fysiska
skapelsen, oberoende av hur den
ägde rum. Och det gör att
vill vi idag sätta in en tredje berättelse
här t ex Utvecklingsläran så är det helt OK för Gud. Bara vi
är ödmjuka och erkänner att det också här är Gud som lade grunden och redan
från början faktiskt visste vad som skulle komma ut av det hela.
Men när vi ser det här som den Andliga skapelsen då finner vi
något mycket intressant. Nämligen att den första skapelseberättelsen den är Kronologisk och visar i tid det
som hänt under de senaste 6000 åren.
Medan den Andra skapelseberättelsen,
den är Jesus centrerad. Den Visar Jesu roll i Guds Andliga skapelse.
Jesus är den centrala, Det är han som skapar liv. Det är han som dömer, och det
är ut från honom som välsignelsen och till sist också hans egen Församling
kommer.
Och låt oss nu övergå till
att titta på den Andra
skapelseberättelsen och alltså Jesu roll i Gud Andliga skapelse.
Karl
Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar