lördag 27 mars 2021

Guds frälsningsplan 58, Jesus är församlingens överhuvud

 

Guds frälsningsplan 58,
Jesus är församlingens överhuvud
 

Vi läser hår i 1 Mos 2:8 att Gud satte Adam i trädgården, Adam uppgift måste ha varit att sköta den. Adam är ju en symbol på Jesus och det är Jesus som sköter Församlingen, Det är han som är vår Herde, Det är han som leder oss. Ja han är vår Trädgårdsmästare som vet vilket träd som ska ansas och vilket som ska gödslas.
 
1 mos 2:8 <Trad:> Och Guds Jashve planterade en trädgård österut i Eden, och han satte dit människan [Adam] som han format.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son planterade glädjen i församlingens hägn [inhägnad, trädgård] och han kallade Adams [människans, den blodrödes] namn, det som formar [är konceptet].
| <Alt2:> Och Jesus [Jashve] Guds son satte dit forntidens smärta och Adam [människan] kallades den ödelagda som formar.
 
Här hittar vi alltså ytterligare en av sanningarna i den Kristna tron. Jesus är vårt överhuvud, Jesus är den som sköter om oss. Jesus är Brudgummen och vi är Bruden.
 
Jesus och församlingen hör ihop. Ja församlingen är hans församling.
 
Vi ser det här klart i psalm 23:
 
Ps 23:1 En Psalm, som kom till David. Jesus är min herde, mig fattas ingenting.
Ps 23:2 Han för mig till de gröna betena, och lägger mig ner vid vatten för att vila.
Ps 23:3 Han förnyar min själ, han leder mig på rättfärdighetens väg, för sitt namns skull.
Ps 23:4 Även om jag vandrar i dödsskuggans dalgång, fruktar jag inget ont, för du är med mig, din stav och ditt stöd, de tröstar mig.
Ps 23:5 Du arrangerar en måltid mitt framför mina fienders ansikte, du har smort mitt huvud med olja, min bägare blir ständigt fylld.
Ps 23:6 Förvisso skall, gott och trofasthet, följa mig i alla mitt livs dagar och min vila är i Jesu hus i evighet.
 
Jesus är vår Herde och i honom har vi livet som är värt att leva.
 
Karl Håkan

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar