fredag 8 juli 2016

Vår framtid 55
Hesekiels Profetia


Även i Hesekiel har vi en intressant profetia som pekar ut vad som är vår framtid. För att komma rätt på det hela och se var vi är nu så skall vi börja lite före och vi skall börja och titta på Hes 39:1 och framåt.


Även Hes 38 innehåller Gog kriget men genom att vi i Hes 39 kan se att vi är där, så bryr vi oss inte om Hes 38 eftersom det alltså redan är passerat.

Vi börjar alltså här med Hes 39:1

Hes 39:1 Och du människoson [Adams son] profetera över Gog* och säg: Så säger Herren Jesus [Jashve]. Se, jag säger till dig Gog*, det väldiga giftets och värdens regent [Ros [huvud, topp, chef, regent, gift] Mesek [väldig, utsträckt, så, dra upp] och Tubals [förvirring, blandning, värden, ett land] regent].
{* Gog=altartopp, tak för kult, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knot}
Hes 39:2 Och jag skall göra det igen och igen med dig [gå med dig i cirklar, leda dig vilse, vända dig om] och jag skall förinta dig och jag skall få dig att stiga upp från mörkrets utposter [mörka gränser, norra kuster] och få dig att gå till Israels berg.
{*Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}

Här ser vi att angreppen skall ske flera gånger. Det skall ske gång på gång. Och så har det varit. Israel har blivit angripet flera gånger och det har pågått sedan 1948 när Israel fick sitt land.

Hes 39:3 Och jag slår din båge från din högra hand och jag kastar din pil från din vänstra hand.
Hes 39:4 På Israels berg faller du och hela din hop och folken som är med dig, för jag har gett dig till glupska fåglar [rovfåglar, hönsfåglar], fåglar [sparvar], alla med vingar, och markens [fältets] djur, till föda.
Hes 39:5 På markens [fältets, åkerns] yta faller du, för jag har talat säger Herren Jesus [Jashve].

Och vi ser hur Gog skall förlora precis som hänt. Gud har varit med Israel alla gånger.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar