söndag 17 juli 2016

Vår framtid 64
Israel tar emot Jesus


Vi ser också i de följande versarna att Israel förstår att Jesus är Gud son, och Därmed kommer slutskedet till Israel, förlåtelse och upprättande.

Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.


Äntligen kommer det att gå upp för Israel vem Jesus var. Vem det var de korsfäste och att det är han som gett det de har och som har sin försoning för dem.

Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.

Nu är tiden av straff en historia och Israel är förlåtet, och de kan återvända i trygghet till sitt land.

Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Och det här kommer alltså att fortsätta, Jesus kommer inte att ge upp Israels land och Israels folk utan de har en säker framtid, i sitt land. Och där Gud visar för alla folk att han är Gud för han har klarat av att samla dem fast allt var emot och fast alla folk skulle hindra det så gjorde Gud det ändå. Tänk vilken Gud vi har, han är verkligen Gud.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar