onsdag 13 maj 2020


Vår mediavärld 21,
Vilddjurets förförelse finns både på TV och på Internet


Filmer, Serier, Program av olika slag, finns idag både på TV och på Nätet. Många unga tittar över huvud taget inte på TV utan de ser samma sak på nätet.

Fler och fler TV stationer börjar med det de kallar play. Vi har t ex SVT play. Vi har VS play, etc. etc. Nu kan man se både kanalerna och även enskilda program på nätet.

Och här för det 3:e slaget av kanaler ser vi just det här för här talas det om både Vilddjurets bild, TV, och hans namns märke, alltså Användarnamn och Kod, Nätet. Det senare samma som i Upp 13:17.

Upp 14:9. Och en 3:e budbärare [ängel] följer, som säger med väldig röst: Om någon dyrkar [älskar, böjer sig för] vilddjuret och hans bild och tar emot märke [prägling, tecken] på sin panna eller på sin hand.
Upp 14:10. Så skall han dricka av Guds vredes [raseris] vin i outspädd blandning, i hans vredes bägare, och han skall torteras i eld och svavel inför de heliga änglarna [sändebuden] och inför lammet.
Upp 14:11. Och röken från deras tortyr stiger upp i evigheters evigheter och håller ingen paus, dag och natt, för dem som dyrkar [älskar, böjer sig för] vilddjuret och dess bild och den som mottagit hans namns märke [prägling, kännetecken].


Och det som är mest känt idag är YouTube. Där finns nästan allt idag. Och allt där är naturligtvis inte hemskt, utan mycket är bra och sevärt. Men också hemskheter finns där.

Det finns alla möjliga hemsidor idag med alla möjliga saker. Det är en total förvirring och ingen kan hålla ordning på allt. Men i många av inslagen finns alltså det här som kommer från Vilddjuret och det gäller att vara uppmärksam.

Och här i samband med det 3 slaget av kanaler står märket, alltså kod, Och varför står det inte på de andra. Ja kanske för att de Kristna kanalerna, det första slaget, på nätet är tillgängliga utan kod. De är fria kanaler och också kanaler av den andra slaget är många gånger fria, utan kod, som SVT.

Men i den tredje slaget det som är från Vilddjuret är det ofta koder. Man säljer sitt budskap. Och då gäller det att skapa beroende. Etc. och förmodligen är det för det som står nämnt här i samband med Märket, alltså koder.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar