onsdag 13 maj 2020


Ny översättning av Psalm 121 och Psalm 122
2020 05 13



Jag har just från hebreiska översatt Psalm 121 och Psalm 122 i Bibeln och lägger ut dem här.

Varsågod!!

Karl Håkan



Psalm 121

Ps 121:2. Min hjälp är från Jesus [Jashve], som gör Himmel [det väldiga namnet] och Jord [den fasta grunden].
Ps 121:3. Han låter inte din fot slinta, han sover inte han som skyddar dig.
Ps 121:4. Se, han slumrar inte och han sover inte, han som skyddar Israel.
Ps 121:5. Jesus [Jashve] skyddar [bevarar] dig, Jesus [Jashve] försvarar dig, på din högra sida.
Ps 121:6. Solen ska inte skada [döda, slå ner] dig om dagen och inte månen om natten.
Ps 121:7. Jesus [Jashve] bevarar dig från allt ont, han sköter [bevakar] ditt liv [själ].
Ps 121:8. Jesus [Jashve] sköter om dig när du går ut [för ut] och han kommer till dig från nu och alltid i evighet.

Psalm 122

Ps 122:1. En vallfartssång som kom till David. Gläd dig vid orden, Vi går till Jesu [Herren, Jashves] hus.
Ps 122:2. Våra fötter står i dina portar Jerusalem.
Ps 122:3. Jerusalem, den byggda staden som är förenad tillsammans.
Ps 122:4. Stammarna gläder sig, Jesu [Jashves] stammar, Israels folk, åt att stiga upp för att sträcka ut händerna till lovprisning av Jesus [Jashve] [för Jesu [Jashves] namn].
Ps 122:5. För där finns domarsäten, troner för Davids ätt.
Ps 122:6. Be om fred för Jerusalem, de som älskar dig får lugn [säkerhet].
Ps 122:7. Det ska [må] bli fred [frid, välgång] inom dina murar, säkerhet i dina borgar [palats].
Ps 122:8. För mina bröder och mina landsmän [vänner] talar jag och ber fred över dig.
Ps 122:9. På grund av Jesu [Jashves] vår Guds hus, begär jag allt gott åt dig.

(Etiketter: Psalm 121, Psalm 122, Psaltaren, Jesus, Jerusalem, David, Hebreiska, Jesus skyddar dig, Översättningar)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar