torsdag 6 juli 2017

Ändetiden 128,
Ska ytterligare en katastrof drabba Israel


Här kan vi läsa att 2/3 av alla judar ska utrotas. Och de som överlever ska gå genom eld, som man provar Guld.

Man frågar sig hur man ska se det här. Har Gud samlat Israel för att döda större delen av dem eller handlar det här om det som redan varit.

Sak 13:7.  Lyft upp svärd mot herden [ondskan], och mot mitt folks styrka [man] säger folkskarornas Jesus [Jashve Sebaot]. Slå herden och fåren förskingras och jag låter min hand vila [upphöra] över de minsta.
Sak 13:8.  Och det händer i hela landet säger Jesus [Jashve]: Att två delar i det huggs ner, förgås, och en tredje del lämnas kvar i det.
Sak 13:9.  Och jag låter den tredje komma i eld, jag renar dem som man renar silver och jag prövar dem som man prövar guld, de ropar i mitt namn, och jag svarar dem, jag sade de är mitt folk och de sade Jesus [Jashve] är vår Gud.


För egen del tycker jag det låter otroligt att Gud samlat Israel bara för att döda 2/3 av dem. Och ser vi historiskt på vad som hänt så har redan 2/3 av Judarna utrotats i olika omgångar.

Den första var när Romarna intog Jerusalem och fördrev Judarna. I samband med det var det oerhört lidande och det sägs att 1/3 av alla Judar dog.

Vi vet ju också att samma sak hände under 2:a världskriget. Då dödades också 1/3, alltså då 6 milj. Judar. Så redan har det här hänt. Och vi får hoppas att det är tillräckligt så att vi slipper att se ytterligare lidande för Judarna.

Och det som ytterligare talar för att det är det historiska perspektivet vi skall lägga här är versen 13:7. Där talas om att herden ska dödas och fåren förskingras. Och det var ju när Jesus dödades och när Israel därför blev förskingrat.

Och i vers 13:9 kan vi läsa hur Jesus på nytt renar Israel och hur de som återstår efter all förföljelse blir Guds folk.

När vi läser helheten ser vi alltså att det här bibelstället är en repetition av hela förloppet från det Jesus dödades fram till idag när Israel på nytt blir Guds folk.

Men vi har en bit kvar och det som återstår är det sista ordet att Israel erkänner Jesus som sin Gud, så det är alltså det vi går och väntar på nu.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar