Ändetiden 133,
Jesus
ska vara Kung över hela Jorden
Jesus ska bli vår kung. Alla knän ska böjar
sig för honom som det står. Och det ska bli bra och angenämt och Jesus ska bo
hos oss. Och Jerusalem ska stå tryggt.
Sak 14:9. Och Jesus [Jashve] är kung över
hela jorden [landet], på den tiden är Jesus
[Jashve] en och hans namn ett.
Sak 14:10. Han vänder hela landet [jorden] till [som] något
angenämt, från Geba [kullen] till Rimmon [granatäpple,
granatäppleträdet], Jerusalem [Fredsstaden,
Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet] älskas och
värderas högt och han bor där, och från Benjamin [sonen till höger,
söderns son] porten ända till platsen för den gamla porten, ända
till de främre [hörn] portarna och Hananels [Gudsförbarmad, Gud
har förbarmat sig] torn, ända till kungens vinpress.
Sak 14:11. Och de bor i den, och man fördärvar
inte det som är mera, och Jerusalem står tryggt [med trygghet].
Jesus skall regera över hela jorden, Och
det skall bli en angenäm tid och man skall bo i trygghet i Jerusalem.
Jerusalem får här ses både som
det rent fysiska Jerusalem men också som det andliga Jerusalem, tron på Jesus, vår Gud.
Och vi ser här att Jesus är en, hans namn är ett. Det visar att
den här rörelsen som finns idag där man tror att alla Gudar är bra. Alla
religioner ska vara med. Det är inte det som kommer att hända.
Nej, det är Jesus som
ska segra. Det är Jesus som ska
bli kung, alla andra ska få ge sig, ska besegras. Och hans
namn är ett visar också att man ska erkänna att det just är Jesus, som är
segraren. Det är inte bara hans anda som ska sprida sig till de andra
religionerna. Nej, Just Jesus och namnet Jesus är det som ska stå fram som
segrare.
Och det vi ser idag
med det totala kaos som är på sina håll och med vår
Ärkebiskop som hellre umgås med andra religioner än mad
traditionella kristna det är inte det som ska vinna.
Nej Jesus ska vinna
och han allena.
Här har vi en parallell i Upp 21 där det talas om den
heliga staden, det nya
Jerusalem, som kommer ner till oss från Gud.
Och vi tittar på några
av versarna där.
Upp
21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden
i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen],
förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.
Upp
21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel
[tält, boning] är bland människorna och han
skall bo [tälta] bland dem. Och
de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.
Upp
21:4. Och Gud skall utplåna varje tår från deras ögon, och döden skall inte
vara mera eller sorg eller gråt eller plåga [möda] skall vara mer, för det som
varit är borta.
Och åter kan vi alltså
se hur olika profetior går ihop. Även om orden inte är exakt de samma så är
innehållet snarlikt. Det är Jesus och hans
rike, hans stad, livet i honom som kommer till oss för att förbli här.
Och Människorna ska blir frälsta genom honom. Hela mänskligheten
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar