måndag 17 juli 2017

Ändetiden 139,
Jesus ska vinna och alla ska gå till honom i Jerusalem


Jesus ska vinna. Efter det Gud sänt sitt straff över alla de som gått mot hans plan kommer Jesu fest.

Sak 14:16.  Och det händer att de som återstår av alla hedningar som kom mot Jerusalem, de går upp, i stor mängd, år efter år, för att tillbedja kungen folkskarornas [församlingarnas] Jesus [Jashve Sebaot], och till festen, tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].
Sak 14:17.  Och den som inte går upp till Jerusalem, och representerar sin grupp, för att tillbedja konungen folkskarornas [församlingarnas] Jesus [Jashve Sebaot], han får [då på den blir] inget regn.


Efter Straffet kommer, Festen, Jesu fest. Bröllopet. Tabernakelfesten. Och den är inte bara till för Israels folk och för Judarna, utan vi hedningar, vi som inte är Judar får också vara med.

Ja vi inte bara får vara med, Vi ska vara med för annars kommer ingen välsignelse över oss. intet Regn. Regn står ju i bibeln ofta för välsignelse.

Och vi ska tillbedja Jesus han som är folkskarornas Kung. Han som regerar Jorden. Det är alltså det som kommer efter det att Guds straff fick verka som vi såg i förra avsnittet.

Bröllopet, Festen är något fantastiskt och det kan vi läsa om på många ställen i Bibeln.

Vi har det t ex i Upp 21:1 – 6

Upp 21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen], förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.
Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.
Upp 21:4. Och Gud skall utplåna varje tår från deras ögon, och döden skall inte vara mera eller sorg eller gråt eller plåga [möda] skall vara mer, för det som varit är borta.
Upp 21:5. Och han som sitter på tronen säger: Se jag gör allting nytt [fräscht, friskt, kvalitativt nytt]. Och han säger till mig: Skriv att dessa ord är sanna och tillförlitliga.
Upp 21:6. Och han säger: Det är gjort [har blivit till, har fötts]. Jag är Alfa och Omega, början och slutet [resultatet]. Åt den som törstar skall jag ge från källan med livets vatten, fritt [gratis].
Upp 21:7. Den som segrar skall ärva [få] allt och jag skall vara Gud för honom och han skall vara min son [sonen till mig].

Här ser vi hur fantastiskt det blir när Jesu bröllop ska hållas vi alla får vara med, Alla som tagit emot Jesus och jublar inför honom.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar