Ändetiden 130,
Jesus
står med fötterna på Oljeberget
Här har vi kommit till
det berömda stället där Jesus står med fötterna
på Oljeberget, en vers som traditionellt brukar tokas som Jesu återkomst. Och det är kanske den
rätta tolkningen, vi får se, Jesus kommer mycket snart.
Men här ska vi också titta på en del andra tolkningar av den här profetian och
i versen innan får vi läsa om hur Jesus strider mot de rasande Hedningarna, och
vi börjar med det, för det ger sammanhanget.
Sak 14:3. Och Jesus [Jashve] går ut och han skall
strida mot de rasande hedningarna, som dagen när han lät er segra, på
kampens dag.
Här i den tredje
versen ser vi hur Jesus skall strida för Israels folk och ge dem seger och det kan vi se idag
hur Jesus varit med sitt folk åtskilliga gånger och get dem seger när det ser
hopplöst ut, han har inte glömt sitt folk han
är med dem.
Och genom alla de krig
som varit i mellanöstern där Arabstaterna gång på gång velat utplåna Israel har
Gud get dem seger. Och 1967 fick de hela sitt
Jerusalem.
Sak 14:4. Och han står med fötterna på Oljeberget
[Olivberget], som är framför Jerusalem, från början [från tidiga delar, i
öster, från forntiden], och Oljeberget [Olivberget] bryts rakt igenom
[klyvs], från dess mitt, från öster och västerut, det blir
en mycket stor dalgång, och halva berget drar sig tillbaka norrut och
halva söderut.
Sak 14:5. Och ni kommer i säkerhet [ert baner
är, ni flyr] genom bergets dalgång, för bergets dalgång gäller [berör,
når] de utvalda [Asel], och ni flyr som ni flydde bort från jordbävningen på
Ussia Juda konungs dagar, och Jesus Guds son [Jashve Gud] kommer med
[för in, bär fram] ditt folks alla heliga.
Vi ser här att när Jesus kämpar för sitt folk så står han med
fötterna på Oljeberget. Berget, den fasta klippan, den fasta tron, och Oljan, andlig smörjelse. Jesus är både
fasthet och andlig smörjelse och kraft.
Och vi ser också att
han står öster om Jerusalem, där ligger ju
Oljeberget. Och det är en garant för att Israel
ska ha hela sitt land. Alltså inte bara de västliga delarna, och västra
Jerusalem, utan hela Jerusalem.
I den här berättelsen
ligger också en bild av nattvarden. I nattvarden delas brödet på
samma sätt som berget här delar sig, som en symbol för hur Jesus offrade sig och genom hans offer
blir vi räddade, frälsta. På samma vis som vi i vers 5 kan läsa hur vi får fly genom dess dalgång.
I vers 8 kan vi sedan
läsa om levande vatten som går ut från
Jerusalem. En välsignelseflod som blir ett resultat
av Jesu offer. Ja, som en symbol på Jesu blod som flöt för oss.
Man kan se Oljeberget
också som den kristna kyrkan, den är Jesu kyrka
och det är han som är dess överhuvud.
Och precis som det
står här delades kyrkan, och här nämns först,
i öst
och västerut precis som kyrkan delades i den Romerska och den
Ortodoxa delen. Och sedan nämns i norr och söder precis som vid
reformationen när det blev en protestantisk nordlig del och en katolsk sydlig del.
Vi kan notera att det
var de kristna, länderna i Jesu kyrka, som gjorde det möjligt för Israel att få sitt land
tillbaka. Det var Britterna som erövrade Palestina från det Turkiska väldet och
öppnade för Judisk återinvandring, och det var genom beslut i FN framdrivet av
de västliga demokratierna som Israel fick sitt land. Och ser man berget här som
en symbol på den Kristna kyrkan så kan man alltså
också se hur kyrkan möjliggjorde för Israel
att fly, tillbaka till sitt land.
Den sista meningen i
vers 5 är intressant. Läser man grundtexten står det just det här: Och han
Jesus Guds son kommer med ditt folks alla heliga. Många har översatt det som
att Gud kommer med sina heliga, men så står det inte, det står ”dina heliga”.
Det gör att det den
här texten säger är att Jesus skall föra hem
alla Israels heliga till landet. Det är det vi ser idag, hur Israels barn och
Judarna kommer i skaror till Israel. Jesus står alltså andligt sett på
Oljeberget och utgör den fasta grunden som de kan komma hem på.
Traditionellt har man sett det här i
vers 4 rent fysiskt, Jesus kommer fysiskt
och står på Oljeberget med fötterna,
och berget klyvs rent fysiskt etc. Det fysiska händelseförloppet
har vi inte sätt än men om det kommer skall vi få se det.
Under alla
omständigheter vet vi att Jesus kommer, och han kommer mycket snart och han
verkar redan bland oss.
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar