söndag 1 januari 2017

Frälsaren 54,
Se jag gör allting nytt


Idag är det Nyårsdagen och ett nytt år och då passar det att läsa om Hur Jesus gör allting nytt. Och vi har här ett bibelord om det ur Uppenbarelseboken. Och där får vi också se vilken fantastisk frälsning vi har i Jesus.

Upp 21:5. Och han som sitter på tronen säger: Se jag gör allting nytt [fräscht, friskt, kvalitativt nytt]. Och han säger till mig: Skriv att dessa ord är sanna och tillförlitliga.
Upp 21:6. Och han säger: Det är gjort [har blivit till, har fötts]. Jag är Alfa och Omega, början och slutet [resultatet]. Åt den som törstar skall jag ge från källan med livets vatten, fritt [gratis].
Upp 21:7. Den som segrar skall ärva [få] allt och jag skall vara Gud för honom och han skall vara min son [sonen till mig].
Upp 21:8. Men åt, fega [försagda] och otroende [hedningar] och anstötliga och mördare och hor karlar [manliga prostituerade, otuktiga] och troll karlar och avgudadyrkare [idol dyrkare] och alla som är falska [lögnaktiga, vilseledande], är deras del i sjön som brinner med eld och svavel. Det är den andra döden.
Upp 21:9. Och en av de 7 änglarna [budbärarna] som hade de 7 skålarna, som var fulla med de 7 sista plågorna, kommer till mig och säger: Kom hit, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru.
Upp 21:10. Och han för mig i [genom] ande till ett högt och stort berg och visar mig den väldiga staden, det heliga Jerusalem, som kommer från himlen, från Gud.
Upp 21:11. Och den har Guds härlighet [strålglans], och dess ljus är likt en dyrbar sten likt kristallklar jaspis.
Upp 21:12. Och med en hög och väldig mur med 12 portar, och vid portarna 12 änglar [budbärare], och skrivna namn, som är Israels söners 12 stammars.
Upp 21:13. Mot soluppgången [öster] 3 portar, mot nordanvinden [norr] 3 portar, mot sunnanvinden [söder] 3 portar, mot solnedgången [väster] 3 portar.
Upp 21:14. Och stadens mur har 12 fundament, med Lammets 12 apostlars namn.


Jesus gör allt nytt. Ja han är vår frälsning. Den som räddar oss. Och han skall inte bara göra vårt inre nytt. Utan han skall göra hela tillvaron som ny. En Ny och fräsch tillvaro.

Han är allt. Han är början och han är slutet. Det är genom honom som allt sker. Och vi kan se Guds församling, Lammets hustru. Bruden. Den kommer från himlen. Från Gud. Det är han som gjort oss. Det är genom honom vi är frälsta.

Ja, det är genom honom som vi fått Guds härlighet, Guds frälsning är stark. Det är inte något som precis lyckas. Nej den är fullkomlig. Den strålar. Sådan är vår Gud. Sådan är Jesus, vår frälsare.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar