söndag 30 april 2017

Israel församlas


Det finns många Profetior som talar om hur Gud förbarmar sig över Israel och åter samlar dem och vi skall här titta på några av dem för att belysa ämnet.

Berättelsen om Noas ark (1 Mos 6:9 – 1 Mos 8:22) och hur vattnet försvinner och hur Noa åter går ut på land är en tidig profetia i Bibeln på hur Israel åter skall komma till sitt land och hur Jesus då skall koma till dem. Den har vi tittat på tidigare.


Men här tittar vi på en del andra ställen i gamla testamentet och börjar med att titta på Jer 31. Som handlar om att Jesus är frälsningen för Israels återstod och Gud återför dem till deras land.


Jer 31:1.  På den tiden, säger Jesus [Jashve], är jag Gud för alla Israels tjänare och de skall vara mitt folk.
Jer 31:2.  Så säger Jesus [Jashve]: Finn nåd i öknen, ödelagda folk, min återstod, din väg till vila Israel [du skall gå i ett ögonblick Israel].
Jer 31:3.  Från fjärran Jesus [Jashve] visar sig själv för mig: Jag älskar i evighet, ja jag älskar dig, därför så utvidgar jag nåden för dig.
Jer 31:4.  Jag bygger dig åter och du blir byggd. Du smyckar dig åter med tamburiner och du går ut i dans med glädje.

Israels barn får nåd och Gud bygger upp dem på nytt.

Jer 31:5.  Du planterar åter vinplanteringar på Samariens berg, de har planterat många planteringar och de är vanliga.

Det är intressant att den plats som här nämns det är Samariens berg. Och det är det som idag kallas Västbanken, och som Araberna anser tillhör deras område. Men här ser vi alltså att det är Israel som skall ha och bruka det.

Jer 31:6.  Ty i kommande dagar ropar vakterna på Efraims berg, stå upp vi går upp till Sion, han Jesus [Jashve] år vår Gud.

Efraim som var Josefs andre son brukar anses representera de Hednakristna som lagts till församlingen. (så som Jakob lade Josefs söner till sina egna, 1 Mos 48:5) Det är då intressant att det är vakterna på Efraims berg som säger att vi skall gå till Sion, det är alltså de Hednakristna det talas om här, och det är de som agerar till Israels förmån.

Man kan också se Efraim som en representant för de Israeliter som inte är Judar, utan kommer från det som en gång var det norra av de två Israeliska rikena efter Salomo. Vi vet idag att deras ättlingar i många stycken försvunnit ur historien. Men vi får se hur Guds plan här är.

Jer 31:7.  Ty så säger Jesus [Jashve]: Ropa av glädje till Jakob, gläd dig, ropa ni till folkens ledare. Låt höra hans röst och säg: Jesus [Jashve] är frälsningen för ditt folk, för Israels återstod.
Jer 31:8.  Se, för jag för fram dem [deras tecken], från mörkrets land [nordlandet] och samlar dem från jordens delar [kuster], bland dem blinda och lama, havande och födande tillsammans, en stor samling människor återvänder här.

Här ser vi hur Jesus är frälsningen för Israel, och hur han för dem åter. Det är alltså så det skall ske. Det är Jesus som skall frälsa dem. Och de skall föras från många olika ställe t o m från landet i Norr.

Jer 31:9.  De kommer i gråt och med böner, jag låter bära [leda] dem, jag låter dem vandra till vattenbäckar, på raka vägar så de inte snavar på dem, ty jag är Israels fader och Efraim är min förstfödde.

Här har vi åter en hänvisning till Efraim, och här som den först födde. Och kanske pekar det på att tron på Jesus först skall få fäste bland de Hednakristna och sedan komma tillbaka till Israel.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar