måndag 21 september 2015

minJesus kommer 4

Jesus på Oljeberget

Här har vi ett avsnitt som talar om ändens tid. Och vi skall titta på det. Det är hela Sak 14 kapitel.

Sak 14:1.  Se dagar kommer till Jesus [Jashve] då han fördelar ditt byte mitt ibland er
Sak 14:2.  Och jag samlar alla hedningar till Jerusalem till krig och staden intas och husen fördärvas och de ligger med kvinnorna, och de för ut halva staden i exil, men folkets återstod utplånar [skär av] han inte från staden.

Här ser vi bakgrunden. Fiendestyrkorna intar Jerusalem. Det kan vi lägga märke till ägde rum 1948 när Jordanien gick in och tog Gamla Jerusalem och Israel hade herraväldet över västra Jerusalem. Givetvis kan man undra om det är det som åsyftas eller om det kommer att upprepas ännu en gång

Sak 14:3.  Och Jesus [Jashve] går ut och han skall strida mot de rasande hedningarna, som dagen när han lät er segra, på kampens dag.

Men Jesus skall komma och ge seger, och det vet vi idag att han gjorde 1967. Då erövrade Israel hela Jerusalem som har varit deras sedan dess

Sak 14:4.  Och han står med fötterna på Oljeberget [Olivberget], som är framför Jerusalem, från början [från tidiga delar, i öster, från forntiden], och Oljeberget [Olivberget] bryts rakt igenom [klyvs], från dess mitt, från öster och västerut, det blir en mycket stor dalgång, och halva berget drar sig tillbaka norrut och halva söderut

Här ser vi hur Jesus står på Oljeberget. Och det skall han alltså göra i samband med eller efter det Israel har segrat och fått hela Jerusalem.

Jesus står i öster, i soluppgångens riktning från Jerusalem, Jesus är solen som kommer, Han är det verkliga ljuset, och han står på den fasta grunden, den oljesmorda grunden.

Och berget skall brytas i två delar. Det här påminner oss om den delning i två som vi såg i Noas ark. Där skulle ju land vara torrt två gånger, och den ena gången just 1967. Det var då Israel hade hela sitt land. Den andra gången ligger i framtiden, förmodligen 56 år framåt efter 1967


Sak 14:5.  Och ni kommer i säkerhet [ert tecken är, ert baner är, ni flyr] genom bergets dalgång, för bergets dalgång gäller [berör, når] de utvalda [Asel], och ni flyr som ni flydde bort från jordbävningen på Ussia Juda konungs dagar, och Jesus Guds son [Jashve Gud] kommer med [för in, bär fram] ditt folks alla heliga.

Och däremellan kommer Israel att leva, fly undan farorna och ha trygghet. Jesus ger dem det. Vi kan konstatera att så har det blivit. Israel lever nu mellan de två tidpunkterna och Jesus har hela tiden försvarat dem mot alla angrepp. De har haft trygghet. Han är deras försvar och han står där och vakar över det hela.

Det är intressant att konstatera att vi kan knyta ihop de två profetiorna. Noas arks landning och Den här när Jesus står på oljeberget. Är det här hela sanningen, ja vi får se, Gud vet och han har kanske flera tolkningar på ordet.

Sak 14:6.  Och då [på den dagen] finns det inget ljus, det blir sällsynt, det blir mörker.
Sak 14:7.  Och det blir en dag som Jesus [Jashve] känner, det blir inte dag och inte natt, men till kvällen blir aftonen ljus.

Här ser vi att det kommer att vara en mörk tid. Och så är det idag. Det är onda krafter som mer och mer har tagit över. Men på något sätt kan man ändå säga att det är vare sig dag eller natt som det står här för trotts allt finns ljuset idag. Även om det är dunkelt och onda krafter verkar.

Men vi ser hoppet i slutet av vers 7. Till kvällen blir aftonen ljust. Så kommer det att bli. Ljuset kommer att gå upp och till sist kommer alltså Guds vilja att dominera. Det andliga ljuset kommer att sprida sig över Jorden. Guds sabbat har börjat.

Det är här vi står idag. Vi är i detta dunkel detta mörker som vare sig är dag eller natt. Men Ljuset kommer snart.


Sak 14:8.  Och då [på den dagen] utgår levande vatten från Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], ena halvan till den tidiga [östliga] perioden [dagen, havet] och den andra halvan till den efterföljande [västra] perioden [dagen, havet], det är för att resa sig upp och för att mogna.
Sak 14:9.  Och Jesus [Jashve] är kung över hela jorden [landet], på den tiden är Jesus [Jashve] en och hans namn ett.

Här från vers 8 och framåt ser vi vad som sedan kommer. Det är Guds rike. Där Jesus är kung. Och det skall vara över hela jorden. Och det blir en välsignad tid, där välsignelsens vatten kommer att flyta över jorden. Jesus har segrat.

Sak 14:10.  Han vänder hela landet [jorden] till [som] något angenämt, från Geba [kullen] till Rimmon [granatäpple, granatäppleträdet], Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet] älskas och värderas högt och han bor där, och från Benjamin [sonen till höger, söderns son] porten ända till platsen för den gamla porten, ända till de främre [hörn] portarna och Hananels [Gudsförbarmad, Gud har förbarmat sig] torn, ända till kungens vinpress.
Sak 14:11.  Och de bor i den, och man fördärvar inte det som är mera, och Jerusalem står tryggt [med trygghet].

Och allt kommer att bli bra för Israel, det kommer Jesus att se till, och de kommer att bo i Jerusalem som inte mera kommer att drabbas av något ont.

Sak 14:12.  Och detta blir pesten [slakten, slaget, nederlaget] som Jesus [Jashve] låter komma över alla folk, den skara som är mot Jerusalem, deras budskap [predikan, evangelium, kött] kommer i sanning [helt visst] att bli stinkande [ruttet, korrupt], därför att det följer [vilar på, står på, skakar i] deras lära [fötter], och deras ögon är falska [ruttnar, stinker, är korrupta] i sina hålor, och deras tunga är falsk [ruttnar, stinker, är korrupt] i munnen.
Sak 14:13.  Och på den tiden [på den dagen, då] sänder Jesus [Jashve] en kraftig förvirring [tumult] bland dem, och han låter människornas hand vara stark mot varandra, deras broder reser upp sin hand mot sin broders hand.

Här ser vi hur det kommer att gå på den andra sidan. Och här känner vi också igen det vi ser idag på Arabsidan. Vi ser hur deras budskap är ruttet. Det som är översatt med kött kan också översättas med Evangelium. Och det Budskap de försöker att sprida är ju Islam och vi kan idag se det elände som följer där Islam går fram.

Vi kan bokstavligen se hur man inom Islam nu reser hand mot varandra. De kan inte få nog av att bråka och döda och strida. Så skall det bli enligt den här profetian.

Sak 14:14.  Och Juda [firad, prisad, vördad, dyrkad] segrar i Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], och alla hedningar [folk] runt omkring samlar och bär fram rikedomar, guld och silver och kläder i stor mängd.
Sak 14:15.  Och en likadan pest [slakt, slag, nederlag] som denna pest [slakt, slag, nederlag] kommer över hästarna, mulorna, kamelerna, och åsnorna och alla boskapsdjur som är i lägren.

Medan Judarna lever i trygghet och rikedomarna samlas hos dem som vi ser idag, Israel är ett gott land. Så ser vi också hur denna pest som vi har i Islamvärden sprider sig och kommer också till oss. Det kan vi se idag när vi ser hur Muslimerna strömmar in i Europa.

Och som vi sagt i något sammanhang tidigare så är djuren en symbol på det liv som var innan Gud slutligen skapade människan till sin avbild, det som nu håller på att hända där Gud tar oss den sista biten på sitt verk med oss. Djuren är alltså en symbol på det som idag är i västvärlden.

Det är alltså vi som kommer att drabbas på samma sätt som de som bokstavligen går mot Israel i området runt omkring.

Och det ser vi idag som sagt att så är det. Det vi är med på och gör mot Israel det får vi bokstavligen tillbaka idag.

Sak 14:16.  Och det händer att de som återstår av alla hedningar som kom mot Jerusalem, de går upp, i stor mängd, år efter år, för att tillbedja kungen folkskarornas [församlingarnas] Jesus [Jashve Sebaot], och till festen, tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].

Men Även vi , hedningarna, kommer att omvända oss och kommer att gå upp till Jerusalem som det står här. Vi kommer alltså att ta emot Guds frälsning, och tron på Jesus som ju kommer ur Judendomen.

Sak 14:17.  Och den som inte går upp till Jerusalem, och representerar sin grupp, för att tillbedja konungen folkskarornas [församlingarnas] Jesus [Jashve Sebaot], han får [då på den blir] inget regn.

Ingen välsignelse finns för dem som inte tar emot Jesus.

Sak 14:18.  Och om Egyptens [gränsfästningarna, trångmålen, nöd] folk inte går upp och är med i mängden, kommer det inte på dem. Det blir den pest [slakt, slag, nederlag] som Jesus [Jashve] slår de hedningarna med, som inte går upp till festen, tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].
Sak 14:19.  Det här blir Egyptens brist [synd, brott] och alla hedningars brist [synd, brott], att de inte går upp till tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].
Sak 14:20.  Och då [på den dagen] står det helgat åt Jesus [Jashve] svävande över glädjesprången [på hästarnas bjällror], och omvändelserna [grytorna] i Jesu [Jashves] hus är som skålar för bevattning [skålar] framför altaret.
Sak 14:21.  Och alla omvändelser [grytor] i Jerusalem och Juda är helgade åt folkskarornas Jesus [Jashve Sebaot], och de kommer alla de offrande och de tar av dem och genomdränker [kokar, gör moget] i dem, och någon Kanané finns inte i folkskarornas Jesu [Jashves Sebaots] hus på den tiden [dagen].

Det är Jesus som står för allt samman. Det är hans offer som gäller för alla


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar