söndag 20 september 2015

minJesus kommer 3

Harmagedon föregår Jesu kommande

Harmagedon måste komma först säger vissa. Harmagedon hänger som vi påpekat i många sammanhang ihop med Hamongog som står i Hes 39:11 och Hes 39:15 Men tittar vi på texten om Gog och Magog i Hes 38 och 39 så ser vi att det redan pågår. Gog kriget är ett krig som sker i omgångar. Det kan vi läsa i

Hes 38:4.  Och jag skall göra det igen och igen med dig [gå med dig i cirklar, leda dig vilse, vända dig om] och jag skall sätta krokar i din käke och jag för ut dina följeslagare och hela din styrka med hästar och ryttare, fantastiskt rustade hela hopen, stora sköldar och skydd, alla hanterar svärden.

Här ser vi hur det skall ske flera gånger och det ser vi också i

Hes 38:8.  Från stora dagar kommer du att i framtida omgångar [år], komma till ett land där en samling av stora folkskaror har blivit återförda från [av] svärdet, till Israels berg, som ständigt var ödelagda, och bebos av folk som flytt och nu alla bor trygga.

Och här i vers 16 ser vi varför Gog skall komma i omgångar över landet. Det är för att Israel skall söka sin Gud och helga sig.

Hes 38:16.  Och du drar över Israel, mitt folk, som ett moln, för att inta [översvämma] landet. I kommande dagar skall jag få dig att komma över mitt land, för att folken skall få kunskap från dig, genom att de låter sig helgas, när de ser dig Gog.

Men Gog fallar det ser vi i vers

Hes 39:5 På markens [fältets, åkerns] yta faller du, för jag har talat säger Herren Jesus [Jashve]

Och det skall 7 gånger det ser vi i vers 9

Hes 39:9 Och innevånarna i Israels städer går ut och bränner och lägger i elden, sköldar och krokar, bågar och pilar och handpåkar och spjut och de bränner dem i eld i 7 omgångar [år]

Och idag kan vi konstatera att det varit 7 krig I Israel ja t o m 8. Och vi ser i vers 11 att Gog nu vid det här laget skall ha Gaza remsan. En plats till grav öster om havet, en beskrivning som stämmer bra med Gaza remsan. Och där styr ju idag Hamas och Araberna med sitt Islam, de som hela tiden med alla medel försökt att krossa Israel. De vi ibland nu för tiden kallar för Palestinier.

Hes 39:11 Och det blir så att på den dagen ger jag åt Gog * en plats till grav i Israel**, en motståndarnas [bråkmakarnas, de som vill dela] dalgång [flock] öster om havet och det stoppar motståndarna, och de begraver där Gog, och hela dess hop [tumult, oväsen], och de kallar dalgången Hamongog.
{* Gog=altartopp, tak för kult, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knota}
{**Israel=Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
{***Hamongog=Gogs tumult, Gogs hop}

Och vi ser också de utmärkta platserna i Samarien och Judéen. Dem kan vi läsa om i vers 14 och15

Hes 39:14 Och man skall alltid skilja motståndare [bråkmakare, de som vill dela] i landet, motståndarnas gravar är markerade på markens [landets, jordens] yta, de söker för att till slut rena den på nytt 7 gånger [i 7 månader].
Hes 39:15 Och de går över motståndarna i landet och märker ut människo- [Adams] ben [styrka, krafter] och bygger vid dess sida ett tecken intill hans grav, gravarna hör till Hamongog.

Här ser vi hur de märker ut motståndarna ben, alltså de platser där dessa människor bor som är andligt döda. Och det vi pratar om här det är de områden som Palestinierna fått i Samarien och Judéen och vi ser att de hör ihop med Gaza med Hamongog.

Vi ser också att man skall fortsätta kriget under det här det står i vers 12 att man skall göra det pånytt 7 gånger.

Hes 39:12 Och Israels folk [hus] begraver dem på nytt 7 gånger [7 månader] för att rena landet.

Och det står ju också i vers 14. Alltså är det inte slut med 7 krig. Det skall komma 7 till enligt den här profetian. Nu vet vi inte vad Gud menar med Krig. Menar han stora krig eller små skärmytslingar eller kanske också att intifadorna räknas in. Gud vet, men det skall vara många omgångar och nya gånger och förmodligen har vi inte kommit till den sista omgången än.

Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].

Och sedan ser vi vad om skall komma och det är ord som vi känner igen från Upp 19 när Gud slutligt besegrar Vilddjuret och den Falske profeten.

Och vi ser sedan att både hedningar och Judar blir frälsta.

Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.

Israel förstår att Jesus är Guds son.

Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.

Och Gud kommer att förlåta Israels barn och han kommer att slutföra samlandet av dem till deras land.

Och Guds ande skall utgjutas över dem

Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Och då är vi framme. Gud har kommit dit han ville med både Hedningar och Israels folk, Världen är räddad och människorna är frälsta i Jesu namn.

Och det här hänger alltså samman med Jesu kommande. Här på slutet ser vi hur han har kommit och genomfört sitt rike.

Man kan läsa mera om det här i:




Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar