torsdag 24 september 2015

minJesus kommer 7

Jesus skall regera

Psalm 2 visar också mycket bra hur Gud tänker.

Ps 2:1.  Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2.  Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3.  Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.

Jesus anses av många vara det stora problemet idag. Det är märkligt för oss kristna som älskar Jesus, och vet vilken oerhörd välsignelse han gett vår moderna samhälle. Men vi ser det idag i vårt samhälle där man har kastat ut Jesus. Och all den förbannelsen och alla problem som kommer med det.

Ps 2:4.  Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.

Vi ser hur Gud skrattar åt det här tilltaget. Han vet hur det kommer att gå och vi ser det idag i vårt samhälle.

Ps 2:5.  Då talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.

Guds vrede drabbar oss och så är det idag runt omkring, med alla förbannelser och problem som vi har i dagens samhälle.

Ps 2:6.  För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7.  Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.

Jesus är Guds son, det är han som skall styra världen.

Ps 2:8.  Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.

Jesus skall regera över alla hedningarna, alla jordens folk.

Ps 2:9.  Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.

Här har vi åter det uttryck där man anknyter till Järn spiran som Tyatira fick, på slutet och som den skall styra folken med. Är det, det som åsyftas här. Och har vi här åter en profetia på att Islam skall komma fram, och den plåga som det kommer att innebära.

Ps 2:10.  Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11.  Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12.  Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.

Här på slutet ser vi hur kungarna skall leda folken i Jesu anda. Man skall vända om och ta emot hans renhet, förtrösta på honom. Vi skall tjäna Jesus.

Och det är en enorm glädje i allt det här som det alltid är i Jesus

Så i den här profetian ser vi åter hur det skall gå till. Det skall börja med uppror mot Jesus, och det resulterar i Guds vrede, och Islam kommer över folken och slår sönder, men Jesus skall sedan ta över. Och på slutet skall folken ledas i Jesu anda och vi skall alla tjäna Jesus och det skall vara en fantastisk tid.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar