söndag 5 juni 2016

Vår framtid 22,
Gud är enkel och mitt ibland oss

Gud är som en av oss. Han vill vara mitt ibland oss. Ja när han har gjort oss till det han vill ha, då förverkligar han sin fantastiska plan för oss och han är mitt ibland oss på sitt enkla och naturliga sätt, som en av oss.


Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.

Så vi kan se att Gud inte bara kommer ner för att hälsa på, utan för att bo hos oss. Ja Gud och människorna blir ett. Det är så Gud vill ha det.

Och Gud är enkel, han bygger inget fantastiskt tempel eller palats etc. Nej han bor i tält. Sitt tabernakel. Och mitt ibland oss. Ja i själva verket i oss, det är vi som är hans tabernakel. Han är med oss varje dag. Sådan är han. För han älskar oss.

Och det här gör han när vi tar emot honom, när vi blir hans folk. Då blir han vår Gud, vår kraft, vår välsignelse, den som för oss på rätta vägar, och ger oss en värld som verkligen är värt att leva i.

Många ser Gud som något konstigt och t o m farligt, som är långt borta, och otillgängligt. Men det är alltså inte vår Gud, vår Jesus, han är vår vän, han är nära oss. Ja mitt ibland oss, precis som en av oss, men ändå vår Gud. Den som ger oss sin försoning, sin glädje, och allt vad vi behöver, varje dag. Ja han fyller oss med sin ande så att vi älskar honom över allt annat på Jorden, för så vill han ha det, han som är i oss och med oss.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar