tisdag 21 juni 2016

Vår framtid 38
Det är bara Jesus och Israels Gud vi skall tillbe


Här ser vi det åter. Hur Johannes försöker tillbe änglar. Men det är fel. Det skall vi inte göra. Det är Gud vi skall tillbe.

Upp 22:8. Och jag Johannes, som ser och hör det här, faller ner, när jag ser och hör, för att tillbe framför ängelns [sändebudets] fötter, han som visade mig det här.
Upp 22:9. Men han säger till mig: Se upp, gör inte så. För jag är din med tjänare och dina bröders profeternas och deras som bevarar skriftens [bokens] ord. Det är Gud du skall tillbe.


Det är fel att dyrka änglar. Det är Jesus vi skall tro på. Det är hans budskap som gäller. Det är hans Evangelium som ger oss seger. Seger över alla ondska. Seger som håller. Jesus är vår frälsare och ingen annan.

Det är viktigt att vi häller fast vid det Gud har sagt och inte faller till föga och börjar tillbe annat. Som vi ser idag där folk blandar in Buda och Yoga etc. i den Kristna tron. Det är lika fel som att tillbe änglar.

Vi ser också att ängeln säger att den är medtjänare. Det är som andra människor, som också är Guds tjänare. Dem skall vi inte heller tillbe. Och vi skall inte låta andra människor få grepp över oss. Andra system som byggts en gång av en religions grundare, eller en grundare av en sekt.

Det är endast Jesus och Gud vi skall tillbe, och det är det vi kan läsa i hela bibeln.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar